چمدان : گروهی از دانشمندان گالری هنری اونتاریو، دانشگاه نورث‌وسترن در کالیفرنیا و گالری ملی هنر در واشنگتن با استفاده از دستگاه‌های فوق‌امروزی به یکی از نقاشی‌های دوره آبی پیکاسو با دقت بالا نگاه کردند و توانستند فرآیند خلاقانه‌ای را که این نقاش اسپانیایی برای کشیدن این اثر استفاده کرده است کشف کنند.

در این پژوهش روی تابلوی La Miséreuse accroupie (زن خمیده نیازمند) تمرکز کردند. پیکاسو این تابلو را در سال ۱۹۰۲ کشید و درحال‌حاضر در گالری هنری اونتاریو نگهداری می‌شود.

این پژوهشگران که نتایج یافته‌هایشان را در اجلاس ۲۰۱۸ انجمن ترقی علم آمریکا در آستین تگزاس ارائه کردند دریافتند که نقاش اسپانیایی وضعیت قرارگرفتن زن را در این تابلو چند بار تغییر داده است.

در این بررسی‌ها جان دلانی از گالری هنری ملی آمریکا مجموعه‌ای از اسکن‌های طیف‌نگاری روی تابلوی La Miséreuse accroupie انجام داد. دستگاه اسکن طیف‌نگاری بازتابی فیبر نوری دلانی در طول‌موج‌های مختلف از نزدیک فروسرخ تا فروسرخ از این نقاشی عکس گرفت. این عکس‌ها رنگدانه‌هایی را که پیکاسو برای کشیدن این تابلو از آن‌ها استفاده کرده بود با دقت نشان داد.

سپس گروهی از دانشمندان علم مواد از دانشگاه نورث‌وسترن با استفاده از دستگاه فلورسانس پرتو ایکس قابل‌حمل که عناصر هر لایه از رنگدانه را تحریک می‌کند اسکن‌های دیگری روی این نقاشی انجام دادند. نتیجه این تلاش نقشه‌هایی با جزییات سیاه‌وسفید به دست داد که به دانشمندان اجازه می‌دهد تغییراتی که پیکاسو روی این تابلو انجام داده است به تصویر بکشند.

تابلوی La Miséreuse accroupie (زن خمیده نیازمند). پیکاسو این تابلو را در سال ۱۹۰۲ کشید

 

پژوهشگران دانشگاه نورث‌وسترن و گالری هنر اونتاریو درحال اسکن کردن تابلوی La Miséreuse accroupie با دستگاه فلورسانس پرتو ایکس قابل‌حمل

 

اسکن‌ها نشان داد که پیکاسو برای این تابلو منظره هم کشیده بوده است درحالی‌که این منظره در اثر نهایی دیده نمی‌شود

 

نقشه‌برداری شیمیایی از لایه‌های رنگدانه‌ها در تابلوی زن خمیده نیازمند که وضعیت قرارگرفتن زن را در حالت‌های مختلف نشان می‌دهد