چمدان :  افزایش قیمت بلیت هواپیما پس از حذف پرداخت ارز دولتی به ایرلاین‌ها سفر و گردشگری را تحت تاثیر قرار داده است. ایرلاین‌ها مدعی هستند که با تغییر نرخ ارز، هزینه‌های آنها افزایش قابل توجهی یافته و همین امر سبب شده قیمت بلیت‌ها را افزایش دهند.

در طول سال‌هایی که از اجرایی شدن طرح آزادسازی نرخ بلیت هواپیما می‌گذشت با توجه به بالا بودن تعداد انتخاب‌های مسافران برای سفر در مسیرهای داخلی همواره ایرلاین‌ها تلاش می‌کردند در کنار برنامه‌ریزی برای سودآوری شرکت‌های خود شرایط را برای رقابت با دیگر ایرلاین‌ها نیز حفظ کنند و به این ترتیب عملا نرخ بلیت پروازهای داخلی افزایش دائمی را تجربه نمی‌کرد.

در طول این سال‌ها امکان آن وجود داشت که در ایام پیک سفر یا روزهای خاص که مسافران برای مسیرهایی تقاضایشان را بالا می‌بردند قیمت‌ها در بسیاری از خطوط هوایی قیمت میانگین ۱۵۰ هزار تومانی داشت و حتی در بسیاری از روزها بلیت‌های یکطرفه به قیمت کمتر از ۱۰۰ هزار تومان نیز می‌رسید.

در چنین شرایطی رونق گرفتن بازارهای فروش بلیت داخلی یکی از سیاست‌های ایرلاین‌های ایرانی بود و در طول این مدت صنعت هوایی توانست لااقل در بخشی از مسیرها رقابتی جدی را با جاده آغاز کند.

  درخواست مونسان از جهانگیری | تشکیل «فوری» کمیته‌ای برای کنترل نرخ سفر و بلیت هواپیما | گردشگری در آستانه رکود قرار گرفت

بر اساس گزارش ایسنا، در روزهای گذشته و با توجه به ابلاغ سیاست‌های جدید ارزی شرکت‌های هواپیمایی ایرانی که حدود ۶۰ درصد از هزینه‌های خود را با ارز انجام می‌دهند، مجبور شدند دلار را به جای ۴۲۰۰ تومان حدود ۹۰۰۰ تومان بخرند و به این ترتیب بخش قابل توجهی از هزینه‌های شرکت‌های ایرانی حدودا دو برابر شد.

این مسئله در وهله نخست تاثیر خود را در بازارهای بین‌المللی و پروازهای خارجی گذاشت که چند برابر شدن قیمت برخی مسیرها نتیجه آن بود اما این مسئله در بازار بلیت پروازهای داخلی نیز به خوبی خود را نشان داده است.

پیگیری‌ها نشان می‌دهد مسیر پروازی از تهران به سمت شهرهای پرتقاضا مانند مشهد، شیراز، تبریز، بندرعباس، اهواز و جزیره کیش در طول روزهای گذشته افزایش قابل توجه قیمت را تجربه کرده‌اند تا جایی که در تمامی این مسیرها امکان پیدا کردن بلیت یک طرفه با نرخ کمتر از ۲۵۰ هزار تومان وجود ندارد.

اگر مسافران بخواهند از پروازهای صبح زود اجتناب کنند، نرخ پروازهایشان به بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و در بسیاری از مسیرها تعداد قابل توجهی از بلیت در مرز ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود

اگر مسافران بخواهند از پروازهای صبح زود اجتناب کنند، نرخ پروازهایشان به بیشتر از ۳۰۰ هزار تومان می‌رسد و در بسیاری از مسیرها تعداد قابل توجهی از بلیت در مرز ۵۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود. برای مناطقی که پروازهای کمتری دارند مانند چابهار یا عسلویه افزایش نرخ قابل توجه‌تر است و ارزان‌ترین بلیت در این مسیرها از حدود ۳۰۰ هزار تومان آغاز شده و به بالاتر می‌رسد.

در چنین شرایطی و با توجه به ثابت ماندن نرخ بنزین در ایران احتمالا صنعت هوایی کشور توان رقابت با دیگر عرصه‌های حمل و نقل را از دست می‌دهد و باید به فکر سیاست‌های جایگزینی برای آن بود.

  حذف بلیت‌های چارتری در مسیرهای غیرزیارتی و غیرسیاحتی | پروازها حداکثر ۵۰ درصد گران می‌شوند | سامانه نیما افزایش قیمت بلیت هواپیما را کمتر می‌کند

در طول روزهای گذشته نرخ پروازهای بین‌المللی چه برای ایرلاین‌های داخلی و چه برای خارجی‌ها افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی معتقد است در صورت تداوم این وضعیت احتمالا کاهش قابل توجه تقاضای سفر قطعی خواهد بود.

انتقاد یک نماینده مجلس به بهانه تراشی ایرلاین‌ها برای تحمیل گرانی به مردم

یوناتن بت کلیا عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به برخی شایعات مبنی بر نبود سوخت برای هواپیما در کشور گفت: چنین شایعاتی کذب بوده و متاسفانه برخی ایرلاین‌ها با این بهانه گرانی نرخ بلیت خود را توجیه می‌کنند.

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برخی از هزینه‌های شرکت های هواپیمایی به صورت ریالی و برخی دیگر به صورت ارزی تامین می‌شود، افزود: خوشبختانه تولید سوخت هواپیما در داخل کشور و به صورت ریالی تولید می‌شود از این رو این بهانه مناسبی برای افزایش نرخ بلیت نیست.

خوشبختانه تولید سوخت هواپیما در داخل کشور و به صورت ریالی تولید می‌شود از این رو این بهانه مناسبی برای افزایش نرخ بلیت هواپیما نیست

وی با تاکید بر اینکه نمی‌توان منکر هزینه‌های بالای شرکت‌های هواپیمایی شد به خانه ملت گفت: هر چند نوسانات ارزی تاثیر بسیاری بر نرخ بلیت هواپیما داشته اما این نباید دلیلی بر افزایش بی‌ضابطه نرخ‌ها باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه دولت باید نظارت بیشتری بر عملکرد ایرلاین ها داشته باشد، گفت: نقش سازمان تعزیرات حکومتی در مقابله با نرخ‌های نجومی بلیت هواپیما باید پررنگ‌تر باشد.

  افزایش حداقل ۷۰ درصدی قیمت بلیت هواپیما در مسیرهای داخلی | نرخ بلیت مسیرهای خارجی بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد

تذکر کمیسیون عمران مجلس به وزارت راه درباره گرانی بی‌ضابطه نرخ بلیت هواپیما

بت کلیا با تاکید بر اینکه کمیسیون عمران مجلس تذکر ویژه‌ای به وزارت راه و شهرسازی در خصوص گرانی بی‌ضابطه نرخ بلیت هواپیما داده است، افزود: سازمان هواپیمایی باید گزارش دقیقی از چرایی افزایش نرخ بلیت هواپیما به مجلس ارایه کند زیرا رویه فعلی نارضایتی‌های بسیاری رقم زده است.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه در شرایط فعلی بازار داغی برای بی‌قانونی پروازهای چارتری نیز فراهم شده است، تصریح کرد: متاسفانه گرانی و همچنین لغو یک طرفه پروازهای چارتری دیگر تخلف ایرلاین‌ها در چند ماه اخیر بوده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه تجدیدنظر در پروازهای چارتری باید در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری قرار بگیرد، گفت: در حال حاضر شناور شدن نرخ‌ها تنها به نفع ایرلاین‌ها بوده است از این رو ادامه این رویه به صلاح نیست.

  گزارش یورونیوز از گرانی ۱۱۰ درصدی بلیت پروازهای خارجی در ایران | رشد درآمد دولت و شکست ایرلاین‌ها ایرانی از رقبای خارجی
  فهرست سایت‌های غیرمجاز فروش بلیت هواپیما به دادستانی رفت | دلال‌ها تنش ایجاد کردند | دلار ۴۲۰۰ تومانی به ایرلاین‌ها نمی‌دهند