چمدان : وقتی در سال ۲۰۰۶ خودروی شاسی‌بلند قشقایی محصول شرکت نیسان وارد بازار خودروسازی جهان شد، ایرانی‌ها شعف زده شدند زیرا این خودرو نامش را از قوم قشقایی می‌گیرد که در کوهستان‌های جنوب‌غربی ایران سکونت دارند.

از سال ۲۰۱۵ خودروی جدیدی محصول شرکت فرانسوی رنو به این بازار وارد شده که باز هم نامی ایرانی را یدک می‌کشد. این خودرو که «قاجار» نام دارد از همان سکوی خانواده مشترک طراحی پیمانه‌ای رنو – نیسان استفاده می‌کند که قشقایی مبتنی بر آن است و درواقع به‌همین‌دلیل است که این خودروی شاسی‌بلند کامپکت هم نامی ایرانی دارد.

هرچند قاجار در زبان‌های لاتین Qajar  نوشته می‌شود اما در اسناد فرانسوی در شرح ماجرای سفر ناصرالدین‌شاه قاجار به فرانسه، این واژه با املای Kadjar نوشته شده است. حال نیز خودروی شرکت رنو هم با همین املا معرفی شده است.

رنو قاجار (Renault KADJAR)

در اسناد تاریخی آمده است: وقتی در سفرهای ناصرالدین‌شاه به اروپا به او درباره ویژگی‌های اتومبیل گفتند شاه قاجار نسبت به واردات این وسیله نقلیه پرسرعت به ایران ابزار علاقه کرد و ترجیح داد کالسکه‌های سلطنتی به وسایل نقلیه آهنی تغییر کنند. اما این مظفرالدین‌شاه بود که اولین اتومبیل را در سال ۱۹۰۲، درست ۱۵ سال بعد از تولید موتور دیزلی برای ایران خرید.

به گزارش چمدان، در اکتبر ۱۹۰۰ شاه ایران درحالی‌ به وطن بازگشت که دو اتومبیل از شرکت فرانسوی رنو خریده بود. رنو این خودروها را به ایران فرستاد اما فقط یکی از آنها به تهران رسید و خودروی دوم در راه انزلی به تهران خراب شد بنابراین آن را همانجا کنار جاده رها کردند و کم‌کم زیر باران و برف به آهن‌قراضه تبدیل شد اما خودروی دیگر با راننده‌ای بلژیکی که به محمدعلی‌شاه پیش‌کش شده بود چند سال بعد به ایران وارد شد.

اولین اتومبیل رنو که به ایران رسید

طی سوء‌قصد به محمدعلی‌شاه در بعدازظهر جمعه ۸ اسفند ۱۲۸۶، بمبی نزدیک خودرو منفجر شد و به‌شدت آسیب دید. روزنامه صوراسرافیل گزارش کاملی از شرح واقعه منتشر کرده و نوشته است: «روز جمعه ۲۵ محرم ۱۳۲۶ سه ساعت قبل از غروب آفتاب اعلیحضرت اقدس همایونی هنگامی‌که به عزم فرح‌آباد از خیابان پشت تکیه بربری‌ها عبور می‌فرمودند در حالتی که اتومبیل و کالسکه مخصوص اعلیحضرت محیط به سوارهای کشیک‌خانه و در دو طرف جاده پلیس و ژاندارم به قطار ایستاده بودند یک عدد بمب در نزدیک اتومبیل ترکیده عقب اتومبیل را سوراخ سوراخ و چند نفر را نیز مجروح و مقتول نموده. درصورتی‌که از حسن اتفاق و نیک‌بختی ملت کالسکه‌ای را که اعلیحضرت سوار بودند در صد قدمی اتومبیل حرکت می‌کرد و از این رو از آسیب مصون مانده و عموم ملت را قرین شادی و انبساط نمود.»

بعد از محمدعلی‌شاه، احمدشاه تصمیم گرفت اتومبیل دیگری سفارش دهد و به جای کالسکه تقریبا همیشه سوار آن می‌شد.