چمدان: محمد اسلامی در همایش بین المللی روز چابهار با حضور ۳۵ کشور گفت: هفته آینده با افتتاح راه‌آهن قزوین – رشت با حضور رئیس جمهوری، بخش دیگری از مسیر ریلی کریدور شمال جنوب تکمیل شده که در نتیجه آن زمان حمل محموله‌های ترانزیتی را در مقایسه با سایر کریدورها به ویژه کریدور ترانزیتی اروپای شمالی به اقیانوس هند، ۲۴ روز کوتاه‌تر خواهیم کرد.

وی افزود: این خط راه‌آهن در کنار خطوط ریلی که بندر چابهار را به افغانستان و آسیای میانه متصل می‌کند و خط ریلی که چین را از طریق ایران به اروپا وصل می‌کند، از اصلی‌ترین برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران در توسعه خطوط ریلی برای افزایش سهم ترانزیتی در زمینه حمل و نقل جهانی است.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، هم‌اکنون جمهوری اسلامی ایران درصدد توسعه شبکه راه‌آهن خود به ۲۵ هزار کیلومتر، از ۱۲ هزار کیلومتر فعلی است که ۷۵۰۰ کیلومتر آن در دست ساخت است. وزارت راه و شهرسازی از هرگونه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در توسعه زیرساخت‌های بنادر، ریل، جاده و فرودگاه استقبال می‌کند و تسهیلات ویژه‌ای را برای سرمایه‌گذاران قائل خواهد شد.

  رشتی‌ها صد سال پیش هم قطار داشتند | بازگشت ریل‌ها به خاطره تاریخی یک شهر | پیربازار به رشت از قدیمی‌ترین راه‌ آهن‌های ایران
  جزئیات مسیر و ایستگاه‌های قطار در مسیر قزوین – رشت | قطار از ۵۲ تونل و بزرگترین پل راه‌آهن کشور می‌گذرد