چمدان: جشنواره سی و هفتم فیلم فجر در حالی روز گذشته به کار خود پایان داد و برندگان خود را شناخت که نکته قابل توجه در این جشنواره سرمایه‌گذاری دو شرکت گردشگری در سه فیلم بود.

شرکت‌های گردشگری در حالی وارد حوزه سینما شده‌اند که سینمایی همواره نسبت به عدم بازگشت سرمایه‌ها در حوزه سینما گلایه دارند. بنابراین به نظر می‌رسد سینما برای سرمایه گذارانی که با برگزاری تورهای مسافرتی کار خود را آغاز کرده‌اند بسیار شیرین‌تر از حوزه گردشگری است که این روزها حداقل به «حرف و نه عمل» مورد توجه دولت و نظام قرار گرفته است.

ایده اصلی و شرکت گردشگری شهر آیین

چمدان پیش از این درباره سرمایه گذاری یک شرکت گردشگری ناشناخته از زیرمجموعه بانک شهر در فیلمی کاملا لوکس خبر داده بود. فیلمی که با خودروهای گرانقیمت و ویلاهای آنچنانی در کیش، مالاگا، بارسلون و کلن فیلمبرداری شده است.

«ایده اصلی» فیلم جدید آزیتا موگویی است که برای لوکیشن‌های متفاوت آن خرج زیادی شده است. علاوه بر آزیتا موگویی و مهدی کریمی‌تفرشی، شرکت توسعه گردشگری شهرآیین جزء سرمایه‌گذاران این فیلم است. «ایده اصلی» از حمایت منطقه آزاد کیش نیز برخوردار بوده است.

شرکت توسعه گردشگری شهر آیین در سایت خود درباره این شرکت نوشته است: شرکت توسعه گردشگری شهر آیین (سهامی خاص) به موجب مصوبه مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۳۹۳/۶/۲۴ تحت شماره ۴۶۰۳۱۳ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری تهران به ثبت رسیده است. این شرکت از شرکت‌های تابعه بانک شهر است و وظیفه اصلی آن ایجاد تحول در صنعت گردشگری است.

این شرکت گردشگری تورهای چند روزه متفاوتی را نیز برگزار می‌کند. تور کویر مصر، تور کوهنوردی دماوند، تور جواهرات خلیج فارس، تور درمانی آب گرم، تور طبیعت گردی با دوچرخه و … از جمله تورهای این شرکت گردشگری است که حالا در تولید فیلم سینمایی نیز ورود کرده است.

از نکات قابل توجه در سایت این شرکت گردشگری، اشتباهات نگارشی زیاد درباره اسامی جاذبه‌های گردشگری ایران است. «قوتور سویی» در مشکین شهر در این سایت «قطور سویی» معرفی شده است. «قینرجه» در استان اردبیل «قینریه»، «سرعین» شهر بسیار مشهور استان اردبیل «سرین» و «خوانسار» در استان اصفهان، «خانسار» نوشته شده است و …

اگر به تماشای این فیلم در جشنواره بروید جز تابلوهای «بانک شهر» به عنوان ردپایی از شرکت گردشگری «شهر آیین» وابسته به بانک شهر هیچ نشانی از تلاش برای توسعه و ترویج گردشگری نخواهید دید. یک فیلم کاملا لاکچری با اتومبیل‌های میلیاردی و ساختمان‌ها و بناهای لوکس …

  سرمایه‌گذاری یک شرکت گردشگری در فیلم پرستاره جشنواره فیلم فجر | اشتباهات عجیب شرکت گردشگری بانک شهر ؛ ایران را نمی‌شناسند؟
فیلم ایده اصلی
«ایده اصلی» فیلم جدید آزیتا موگویی است که برای لوکیشن‌های متفاوت آن خرج زیادی شده است. علاوه بر آزیتا موگویی و مهدی کریمی‌تفرشی، شرکت توسعه گردشگری شهرآیین جزء سرمایه‌گذاران این فیلم است. «ایده اصلی» از حمایت منطقه آزاد کیش نیز برخوردار بوده است

سرخ پوست و دلتابان

سرخ‌پوست نیما جاویدی با بازی نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار از فیلم‌های مورد توجه جشنواره فیلم فجر بود که سیمرغ هم گرفت. مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم محمدصادق رنجکشان است.

محمدصادق رنجکشان رئیس هیات‌مدیره و همچنین موسس یکی از آژانس‌های مسافرتی و توریستی کشور است.

شرکت متبوع رنجکشان به نام «دلتابان» حدود ۲۰ سال است که تاسیس شده و طی سه دوره متوالی در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ به‌عنوان برگزیده برتر ملی در صنعت گردشگری انتخاب شده است.

اگر به تماشای این فیلم نشسته باشید یا به زودی با اکران آن در سینماها آن را ببینید جز نمای یک زندان و محوطه‌ای که قرار است در توسعه فرودگاه مورد استفاده قرار گیرد هیچ اثری از گردشگری و ترویج گردشگری را در آن نخواهید یافت.

سرخ پوست
سرخ‌پوست نیما جاویدی با بازی نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار از فیلم‌های مورد توجه جشنواره فیلم فجر بود که سیمرغ هم گرفت. مجری طرح و سرمایه‌گذار این فیلم محمدصادق رنجکشان مالک دلتابان است

متری شیش‌ و نیم و سرمایه گذاری ۷ میلیارد تومانی موسسه دلتابان

متری شیش‌ و نیم دومین همکاری سعید روستایی با نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و پیمان معادی است که بسیار مورد توجه تماشاگران قرار گرفت و برنده سیمرع بهترین فیلم از نگاه تماشاگران شد.

قرار بود پیمان معادی به‌ عنوان تهیه‌کننده این فیلم حضور داشته باشد اما در نهایت ساداتیان به‌ عنوان تهیه‌ کننده فیلم انتخاب شد و پیمان معادی در این فیلم به‌عنوان سرمایه‌گذار حضور دارد. محمد صادق رنجکشان موسس دلتابان نیز حدود ۵۰ درصد از سرمایه‌های فیلم را تقبل کرده است. رنجکشان در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که بیش از ۷ میلیارد تومان برای این فیلم پرداخت کرده است.

متری شیش و نیم هم هیچ رنگ و بوی گردشگری ندارد و نمی‌توان آن را به عنوان فیلمی که نگاهی به گردشگری نیز دارد مورد توجه قرار داد.

متری شیش و نیم
رنجکشان موسس دلتابان در مصاحبه‌ای اعلام کرده است که بیش از ۷ میلیارد تومان برای این فیلم پرداخت کرده است

محمدصادق رنجکشان ؛ سلطان سینما؟!

اولین حاشیه‌ها درباره محمدصادق رنجکشان از تئاتر بینوایان آغاز شد. حسین پارسایی کارگردان تئاتر پرهزینه «بینوایان» در گفت‌وگویی در تلویزیون درباره پول اجاره سالن گفت: من خیلی شفاف دارم می‌گویم که از دولت پول نگرفته‌ام، از ارشاد پول نگرفته‌ام، سالن دولتی را هم اشغال نکرده‌ام. شخص محترمی در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده که هیچ ارتباطی با فرهنگ ندارد. کسی که پارسایی می‌گفت همین محمدصادق رنجکشان بود که در یک سال اخیر علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری کردن در محصولات فرهنگی و سینمایی شده است.

مشرق در گزارشی درباره رنجکشان نوشته است: سرمایه‌گذاری محمد صادق رنجکشان مدیر آژانس مسافرتی دلتابان در سینما چندی است که در رسانه‌ها بحث‌برانگیز شده و برخی رسانه‌ها به این سرمایه‌گذار سینمایی عنوان سلطان سینما را نسبت داده‌اند. او در آثاری نظیر متری شش و نیم (سعید روستایی)، سرکوب (رضا گوران)، سرخپوست (نیما جاویدی)، بی‌حسی موضعی (حسین مهکام – حبیب رضایی)، تفریق (مانی حقیقی)، لتیان (علی تیموری)، قاتل و وحشی (حمید نعمت الله)، از عشق (امیر ثقفی – مستانه مهاجر) سرمایه‌گذاری کرده است.

رنجکشان در بازسازی سینمای «آستارا» واقع در میدان تجریش با سید جمال ساداتیان مشارکت داشته است.

جام جم نیز در تاریخ ۲۴ مهر ۱۳۹۷ درباره رنجکشان نوشت: او علاوه بر مالکیت دلتابان، مالک دو هتل ۴ و ۵ ستاره در جزیره کیش هم هست و علاوه بر تهران در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس هم دفتر دارد. دلتابان در روزهای جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه تعدادی از بازیگران از جمله پوریا پورسرخ و یوسف تیموری را با هزینه خود به روسیه فرستاد و در ایام برگزاری مسابقات هم اقدام به تولید مستندی تحت عنوان «ایران به توان دو» به تهیه کنندگی فردی به نام فرناز امیری کرده است.

رنجکشان - دلتابان
رنجکشان و شریفی نیا

حمایت یک روزنامه دولتی از رنجکشان

اما شهروند بر خلاف رسانه‌های اصولگرا نگاه دیگری به ورود موسس دلتابان به حوزه سینما دارد. شهروند درباره نحوه ورود رنجکشان به سینما می‌نویسد: آنهایی که روزهای بازسازی سینما آستارا را یادشان ‏است، در تصاویری که از مراحل مختلف بازسازی آن سینما رسانه‌ای شد، بی‌تردید متوجه مرد میانسالی شده بودند که در کنار ‏ساداتیان حضور داشت. مردی خوش‌تیپ با سبیل‌های آراسته‌ای که یادآور آدم پولدارهای فیلم‌های ایرانی بود. بله؛ او همان ‏محمدصادق رنجکشان است.

مردی که از بیست‌ و چهار – پنج‌سال پیش با تأسیس و ریاست هیأت‌مدیره یکی از مهمترین آژانس‌های مسافرتی و توریستی ‏کشور به‌ نام دلتابان در عرصه‌ توریسم هم نام و نشانی به‌دست آورده و سه بار در سال‌های ٩۴، ٩۵ و ٩۶ هم به‌عنوان برگزیده ‏برتر ملی گردشگری انتخاب شده، آن‌ هم در دو دولت مختلف با نگاه و نگرش و سیاست‌های به‌شدت متفاوت. ظاهرا رنجکشان ‏مالک هتل‌های پارمیدا و هلیا در کیش نیز است.

شوخی‌های مجازی حکایت از این دارند که از این به بعد پروژه‌ای برای کوبیدن رنجکشان آغاز خواهد شد؛ به این دلیل کوچک که در ‏این مرزوبوم الصاق عنوان سلطان به نام یک فعال اقتصادی در هر رشته‌ای باشد، او را سیبل می‌کند. بدا به حال او!‏

این‌که در سینمای تا ریشه دولتی ایران شخصی پیدا شده که اگر فیلم‌‌هایش را از جشنواره بیرون بگذارد، نمادین‌ترین و مهمترین ‏رویداد فرهنگی کشور آسیب می‌بیند؛ این روزها بهانه‌ای شده برای آغاز پروژه زیر سوال بردن حجم سرمایه‌گذاری رنجکشان، که ‏حداقل ٨ فیلم از فیلم‌های امسال را وارد چرخه تولید کرده است.

چنین شده که رسانه‌هایی خاص شروع کرده‌اند به تشکیک در منابع ‏مالی پروژه‌هایی که با سرمایه‌گذاری این فرد جلوی دوربین رفته‌اند. این در حالی ا‌ست که بر عکس سرمایه‌گذاران گل‌درشت سابق ‏سینمای ایران، رنجکشان حداقل در ظاهر با کسب‌وکاری که پیش از ورود به سینما نیز داشته، با دیگرانی که از طریق اتکا به ‏منابع دولتی به ریخت‌وپاش در سینما می‌پرداختند، متفاوت به نظر می‌رسد.

بخش دیگر انتقادها در مورد رنجکشان به شهرت‌طلبی او مربوط می‌شود. این‌که در سال‌های اخیر تقریبا تمام ضیافت‌های ‏دلتابان که فقط کانال تلگرامش ٢١‌هزار فالوور دارد چهره‌های نامدار سینمایی حضور داشته‌اند و در این بین مدام عکس‌های ‏دونفره رنجکشان با چهره‌هایی چون مرحوم ناصر ملک‌مطیعی، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید مظفری، امیر جعفری و… منتشر شده، ‏دلیل بروز انتقادهایی شده که سرمایه‌گذاری این شخص را به انگیزه‌های خودنمایانه‌ تقلیل می‌دهند.‏

نظر عامل ورود رنجکشان به سینما؛ بودجه‌های فرهنگی هم مثل گردشگری زیاد کنید

در حالی که حوزه گردشگری و در راس آن سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بارها از کمبود بودجه این سازمان برای توسعه گردشگری داخلی گلایه کرده‌اند ساداتیان در اختتامیه فیلم فجر و در حضور مدیران سینمایی کشور گفت: سینمای ایران را جدی بگیرید و برای توسعه فضاهای فرهنگی سخاوت بیشتری داشته باشیم. همانطوری که برای توسعه صنعت توریسم و گردشگری بودجه‌هایی اختصاص داده‌اند که ردیف‌هایش برای بنگاه‌های اقتصادی شناخته شده است برای توسعه فضاهای فرهنگی کشور هم بودجه‌های اینچنینی اختصاص دهیم. هر چه این فضا را بیشتر توسعه دهیم به سود فرهنگی کشور است.

رنجکشان - دلتابان
رنجکشان و زنده یاد ملک مطیعی

بی‌توجهی سرمایه‌دار حوزه گردشگری به سینمای گردشگری

بدون توجه به مباحث سلامت اقتصادی و مالی ورود سرمایه‌داران حوزه گردشگری به سینما که نقاط تاریکی چون بابک زنجانی را نیز تاکنون به خود دیده است، یکی از نکات قابل انتقاد عدم توجه این سرمایه‌داران به سینمای گردشگری است. در حالی که سینمای گردشگری روز به روز در دنیا بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد تا از این راه سینما و گردشگری منفعت ببرند و زمینه و بستر توسعه گردشگری کشورها فراهم شود، هیچ نگاهی در این زمینه در ایران وجود ندارد.

جر برخی لوکیشین‌های جذاب گردشگری یا میراث فرهنگی در برخی فیلم‌های سینمایی که بیشتر جنبه حاشیه برای آنها دارد نگاه سینمای ایران به گردشگری صفر است اما این نگاه در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد.

به عنوان مثال فیلم «آسیایی‌های خرپول» (Crazy Rich Asians) که با بودجه ۳۰ میلیون دلاری آمریکا ساخته شده فیلمی بر پایه رمانی با همین نام است که درکنار داستان عاشقانه کتاب، فرودگاه‌ها، شرکت‌های هواپیمایی و جاذبه‌های گردشگری دو کشور سنگاپور و مالزی را معرفی می‌کند و در پایان هم به فروش گیشه ۲۳۸٫۵ میلیون دلار می‌رسد.