چمدان: نمایشگاه «باستان‌شناسی و هنر سرزمین هلند به روایت موزه درنتس» با حدود ۵۶۰ اثر از ۱۱ مهر تا ۱۷ فروردین ۹۸ در موزه ملی ایران واقع در خیابان سی تیر برپا است. پیش از این ایران هم با انتقال ۱۹۶ شیء به موزه درنتس از ۱۷ خرداد نمایشگاهی در ایران موزه برپا کرده است.

حال هارولد روی توپان رئیس این موزه همزمان که به ایران سفر کرده بود به سئوالات خبرنگار چمدان پاسخ داد. او که هنوز نتوانسته بود شهرهای دیگر ایران را ببیند، نظر مثبتی نسبت به موزه ملی دارد و امیدوار است در فرصت مناسب از شهرها و موزه‌های ایران بازدید کنند و نمایشگاه‌های دیگری بین این موزه و سایر موزه‌های ایران برگزار شود.

او پیش‌تر در پاسخ به پرسش خبرنگار چمدان مبنی بر این که بودجه این موزه در هلند چقدر است و آیا کمک دولتی هم مشمول آن می‌شود؟ گفته بود: موزه درنتس به صورت هیات امنایی اداره می‌شود. دبیر و رئیس و خزانه دار دارد و این هیات امنا همه امور را رصد و کنترل می‌کنند و چهار بار در سال تشکیل جلسه می‌دهد و نیمی از بودجه را هم از یارانه دولتی تامین می‌کند.

همچنین کرنلیز بیل از استانداری درنته و عضو هیات امنای موزه هم توضیح داده بود که دولت در سال حدود ۵ میلیون یورو به این موزه کمک می‌کند.

 

رئیس موزه درنتس به همراه دنیا مشرفی راهنمای موزه که ترجمه این گفت و گو را برعهده گرفت

حال هارولد روی توپان در پاسخ به پرسش خبرنگار چمدان مبنی بر این که درآمد موزه درنتس صرف مخارج خود موزه می‌شود یا به خزانه دولت بازمی‌گردد، می‌گوید: موزه درنتس عام‌المنفعه هست و به شخص خاصی این درآمد تعلق نمی‌گیرد و درآمد کسب شده صرف هزینه سایر مجموعه‌ها و اقدامات این موزه می‌شود. به عنوان مثال مجموعه‌ای که از ایران به این موزه رفت هزینه‌هایی بابت حمل و نقل و طراحی و چیدمان و بیمه داشت که در مجموع هزینه‌های زیادی بود که با برگزاری نمایشگاه‌ها یا بازدیدهای عمومی این هزینه‌ها تأمین می‌شود.

خبرنگار چمدان این پرسش را هم مطرح کرد که بحث موزه و موزه‌داری در هلند چقدر مهم است و آیا کسب درآمد از موزه‌ای هلند در اقتصاد فرهنگ تأثیر دارد و به عنوان منبع درآمدی در حوزه فرهنگ و گردشگری به موزه‌ها نگاه می‌شود؟ رییس موزه درنتس در شهر آسن هلند توضیح می‌دهد: فرض کنیم اگر پولی هم برای موزه‌های هلند باقی بماند مستقیم به خزانه موزه‌ها می‌رود و برای اقدامات فرهنگی صرف می‌شود. این بدان معنا است که با این پول نمی‌توان ساختمان جدید ساخت یا نیروی جدید برای موزه‌ها استخدام کرد و صرفاً برای پروژه‌های فرهنگی این پول هزینه می‌شود.

او می‌افزاید: سیستم موزه‌داری در هلند مانند یک هرم هست که در قسمت بالای آن داستانی از اشیاء وجود دارد که برای مردم تعریف می‌شود، در قسمت سمت راست آن اشیاء و در قسمت سمت چپ طراحی هست که اینجا انجام می‌گیرد. بدون وجود داستان، اشیاء نمی‌توانند ماهیت اصلی خود را در ذهن مردم جا بدهند. افزون بر این که چیدمان و طراحی موزه هم باید متناسب با قصه اشیاء باشد تا روایتگری درستی صورت بگیرد.

خبرنگار چمدان این پرسش را مطرح کرد که برگزاری نمایشگاه دو طرفه باعث ایجاد تعامل در حوزه باستان‌شناسی و موزه‌داری، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، مردم‌شناسی و میراث فرهنگی شده است؟ توپان در این باره گفت: در تهران و ایران نه اما در هلند یک روز شعر ایرانی، موسیقی ایرانی و تعدادی سخنرانی داشتیم و یک خبرنگار به نام توماس ادبریک از هلند هم که در ایران ساکن است این برنامه‌ها را پشتیبانی کرده است. الزاماً همه افرادی که به هلند رفته‌اند و پروژه‌های فرهنگی را انجام داده‌اند ساکن ایران نبودند اما در این پروژه شرکت کردند.