چمدان: آمار مختلفی درباره سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور پس از افزایش قیمت ارز و بالا رفتن قیمت نرخ‌ پرواز ایرلاین‌های داخلی و خارجی و همچنین تورهای مسافرتی مطرح شده است. هر چند آمار شرکت فرودگاه‌ها، رئیس سازمان میراث فرهنگی و معاون امور فرودگاهی با یکدیگر اختلاف چندانی ندارد اما دبیر انجمن صنفی خدمات مسافرتی از نصف شدن مسافران خارجی به مقاصد اصلی سفرهای خارجی ایرانی‌ها خبر می‌دهد.

آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران | تعداد مسافران پروازهای خارجی ایران ۱۲ درصد کم شد

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اواخر مهر ماه در آمار رسمی اعلام کرد: در ۶ ماه نخست سال جاری در مجموع ۴۱ هزار و ۳۳ پرواز خارجی در کشور انجام و ۶ میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۷۸ مسافر به وسیله این پروازها جابجا شده‌اند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۱۲ و ۱۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این شرکت اعلام کرده که از آمار فوق یک هزار و ۲۵۲ پرواز خارجی متعلق به پروازهای حج و ۶ هزار و ۴۶۲ پرواز متعلق به پروازهای عتبات عالیات بوده است که به ترتیب ۱۷۰ هزار و ۳۵۶ نفر و یک میلیون و ۱۴۶ هزار و ۴۰۷ نفر با این پروازها جابجا شده‌اند.

رتبه اول پروازهای خارجی در ۶ ماه نخست سال جاری متعلق به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) است که ۲۷ هزار و ۱۳۵ پرواز خارجی در آن انجام شده و چهار میلیون و ۳۲۶ هزار و ۵۴ نفر به وسیله این پروازها جابجا شده‌اند که از نظر تعداد پرواز و مسافر نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۱ درصد افت داشته است.

معاون شرکت‌شهر فرودگاهی امام: سر جمع پرواز از فروردین تا امروز ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که عدد قابل توجهی نیست

 

آمار رئیس سازمان میراث فرهنگی | ۹ درصد از سفرهای خارجی ایرانی‌ها کم شد

علی اصغر مونسان رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایران نیز در اواخر شهریور ماه اعلام کرد: سفرهای خارجی ایرانیان، حدود ۹ درصد کاهش داشته است. او به خانه ملت گفت: سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور در چهار ماه نخست امسال ٨.۶ درصد کاهش یافته است.

معاون فرودگاهی شهر فرودگاهی امام (ره) | ۱۰ درصد کم شده که قابل توجه نیست

علی رستمی معاون امور فرودگاهی شرکت‌شهر فرودگاهی امام (ره) در جدیدترین اظهارنظرش با اشاره به میزان کاهش پروازهای خارجی با توجه به افزایش نرخ ارز به ایلنا گفت: سر جمع پرواز از فروردین تا امروز ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده که عدد قابل توجهی نیست.

استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دبی از پرترددترین مسیرهای سفر ایرانی‌ها است که درحال حاضر تعداد پروازهای آن‌ها به نصف رسیده است

 

دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی | حجم سفر خارجی ایرانی‌ها در مسیرهای پرمسافر نصف شد

مرتضی قربانی دبیر انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز گفت: کاهش قیمت بلیت هواپیما ظاهر قضیه است، چون شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله «مالیات اضافی»، نرخ‌ها را افزایش داده‌اند که تحت تاثیر آن، حجم سفر ایرانی‌ها در مسیرهای پرمسافر نیز به کمتر از نصف رسیده است.

وی به تحولات قیمت‌گذاری بلیت هواپیما به ویژه پس ازتبدیل ارز آن با واحد نیما اشاره کرد و درباره تاثیر آن بر قیمت تورها و حجم سفر ایرانی‌ها پرداخت و اظهار کرد: استانبول، تفلیس، کوالالامپور و دبی از پرترددترین مسیرهای سفر ایرانی‌ها است که درحال حاضر تعداد پروازهای آن‌ها به نصف رسیده است. شاید بخشی از آن ناشی از رکود فصلی باشد اما مهم‌ترین عامل آن هزینه سنگین سفر است.

قربانی با بیان اینکه افزایش نرخ در بلیت هواپیما از زمانی که ارز با نوسانات همراه شد، به دو شکل اتفاق افتاد به ایسنا گفت: یک بار در ROE یا نرخ تبدیل ارز که مبنای محاسبه قیمت بلیت و مالیات است، اما افزایش دیگر زمانی اتفاق افتاد که دولت یک مدل ارز (۴۲۰۰ تومان) را اعلام کرد و همان موقع پایه قیمت‌گذاری تغییر کرد. در واقع بهانه شرکت‌های هواپیمایی برای این افزایش قیمت، جبران مابه‌التفاوت ارز دولتی و آزاد بود. آن‌ها می‌گفتند از دولت ارزی دریافت نمی‌کنند و باید از بازار آزاد آن را تامین کنند. با این ترفند قیمت بلیت‌ها بیشتر شد. در حقیقت فقط نرخ ارز نبود که قیمت بلیت‌ها را گران کرد.

او ادامه داد: معمول است شرکت‌های هواپیمایی از قیمت پایه به آژانس کارمزد بدهند. اما در شرایط حاضر برخی از این ایرلاین‌ها آن قیمت پایه را پایین آوردند که متعاقب آن درصد کارمزد آژانس‌ها هم کاهش یافت، ولی از سوی دیگر مبلغ مالیات روی بلیت را افزایش دادند. این کاری بود که تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی خارجی و ایرانی انجام داده‌اند. بنابراین هر گاه به قیمت بلیت هواپیما اعتراض می‌شد آن‌ها ادله و توجیه می‌آوردند که قیمت بلیت کمتر هم شده است. درحالی‌که مبلغ مالیات بلیت، بیشتر شده بود.

قربانی گفت: ظاهر قضیه این است که قیمت بلیت هواپیما پایین آمده، اما شرکت‌های هواپیمایی با عناوین مختلف از جمله مالیات اضافی (Surcharge)، ‌عوارض فرودگاه و هواپیما، این قیمت‌ها را افزایش داده‌اند. تازه‌ترین مصداق برای آن بلیت ۱۵ میلیون تومانی یکی از هواپیماهای داخلی در مسیر تهران – استانبول بوده است؛ بلیتی که در اصل، قیمت آن یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است اما به نرخ پرواز کانادا فروخته شده است.