چمدان: جواد حق لطفی افزود: این پروژه به طول ۱۶۵ کیلومتر، دارای ۸ ایستگاه، ۲۸ کیلومتر تونل و ۹ کیلومتر پل بوده و برای انجام آن ۲۲ میلیون متر مکعب عملیات خاک برداری صورت گرفته است.

وی ادامه داد: ۵۰ درصد این مسیر ریلی در دشت، ۱۰ درصد آن در تپه و ۴۰ درصد نیز در مناطق کوهستانی واقع شده و پیشروی مسیر یاد شده از رشت به سمت بندرانزلی و آستارا در دستور کار قرار دارد.

حق لطفی یادآور شد: این خط ریلی در ادامه، از محل سیاه چشمه واقع در مسیر قزوین – تاکستان، مسیر خود را به سمت کوهین به طول ۳۰ کیلومتر و در یک خط ادامه داده و از کوهین تا ایستگاه لوشان به طول ۴۰ کیلومتر نیز ۲ خطه است.

ایستگاه قطار رشت - ایستگاه راه آهن رشت - قطار رشت - مسیر قطار رشت

وی اضافه کرد: ایستگاه‌های واقع شده در طول مسیر با پیشرفت ۹۸ درصدی روبرو بوده و محوطه ایستگاه رشت نیز به پایان رسیده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: سرعت قطارهای مسافری در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی شده و قابلیت جابجایی یک میلیون مسافر در سال را دارد.

وی سرعت قطارهای باری این مسیر را ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت دانست و گفت: ظرفیت حمل و جا به جایی کالا نیز در این مسیر ۶ میلیون تن در سال خواهد بود.

حق لطفی یادآور شد: برای انجام این پروژه ۱۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبارات دولتی هزینه شده و ارزش کنونی آن نیز بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه محل عبور قطار در این مسیر از کوهستان‌های صعب العبور و دارای جغرافیایی خاص است به ایرنا گفت: مسافران امسال می‌توانند برای سفرهای نوروزی خوداز این خط ریلی بهره مند شوند.

  شمارش معکوس برای افتتاح خط آهن قزوین – رشت | مسافران نوروزی قطار رشت طولانی‌ترین پُل ریلی کشور را تماشا خواهند کرد
  اولین تصاویر از مسیر قطار قزوین – رشت | لحظه شنیده شدن اولین سوت قطار در ایستگاه راه آهن رشت