چمدان : آرش نورآقایی دبیر جشنواره سفرنگاری ماکوگرام در نشست اختتامیه ماکوگرام گفت:ماکوگرام طرحی برای تولید محتوای خلاق در گردشگری ماکو بود. پیشتر این پروژه در سال ۹۵ برای قشم با عنوان بلاگرهای قشم اجرا شد.

وی افزود: ماکوگرام در قالب گردشگری الکترونیک به تولید محتوا در فضای مجازی توجه داشت و هدف تنها شناساندن ماکو به گردشگران بود چرا که شهر ماکو به هیچ عنوان در گردشگری ایران شناخته شده نبود و هدف ماکوگرام نیز معرفی شهری بود که  داخل ایران است و برای سفر به آن نیاز به داشتن پاسپورت نیست.

نورآقایی ادامه داد: در تحلیل های ماکوگرام تعداد ۹۷۶ هزار و ۱۵۵ فالور در فضای مجازی جمع آوری شد. تعداد رقابت کنندگان در ماکوگرام ۶۳ نفر بود که ۹ نفر بومی و ۵۴ نفر کشوری و یک خارجی در این جشنواره گردشگری حضور یافتند.

ایده پرداز جشنواره ماکو گرام توضیح داد: تنها در بخش هشتگ های جشنواره عنوان هشتگ ماکوگرام ۸۷۷ مرتبه، ماکو را باید دید ۲۷۴۶ مرتبه، ماکوگردی ۴۷۹ مرتبه، هشتگ ماکوگرافی ۴۴۴ مرتبه، ماکوگرام انگلیسی۵۸۲ بار، هشتگ visit maku حدود ۵۰۳ مرتبه و trip to maku به تعداد ۴۳۸ مرتبه دیده شد.

او اظهار کرد: همچنین ۱۰ وبلاگ، ۵۲ صفحه اینستاگرام و ۱ صفحه فیسبوک برای معرفی ماکو در سطح کشور و حتی خارج از کشور فعال شدند. در هفته ای که ماکوگرام برگزار شد شرکت کنندگان در رویداد ماکوگرام به بومگردی،جاذبه‌هایی همانند حضور لک‌لک‌ها، منشورهای بازالتی، قره کلیسا، باغچه جوق، آبشارهای ماکو، موسیقی محلی، فولکلور و زبان محلی پرداختند.

نورآقایی گفت: موضوعات پرداخته شده در سفرنگاری‌ها بیشتر مربوط به توسعه پایدار، بومگردی، طبیعت گردی، عکاسی در شب، خوراک، توریسم فرهنگی و گردشگری خرید بود. اکنون آنچه اهمیت دارد تداوم گردشگری ماکو پس از ماکوگرام  است که بر عهده بخش خصوصی و دولتی قرار دارد. بخش خصوصی البته چابک تر و بهتر از بخش دولتی در توسعه گردشگری در کشور عمل کرده است. بوروکراسی اداری متاسفانه حتی دلسوزان را نیز به تردید وادار می‌کند.

وی توضیح داد: مسئولان دولتی گاه چنان از سوی وجدان جامعه در فشار قرار می گیرند که نمی توانند به اندازه بخش خصوصی در رونق گردشگری فعال باشند. بخش دولتی نه تنها در مورد ماکو که در سراسر کشور اگر بتواند با بخش خصوصی درست کار و فعالیت کند، بخش خصوصی آماده انجام پروژه های مهم گردشگری در  ماکو و سطح کشور است.

نورآقایی تاکید کرد: وظیفه ماکوگرام بردن گردشگران به ماکو نبود بلکه تولید محتوای فراوان برای شناساندن ماکو در شبکه‌های مجازی و فضای اینترنت بود و حالا گردشگری این شهر آرام آرام به پیش می رود.