چمدان: محمد اسلامی شب گذشته در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به صدور مجوز ۱۵ درصدی افزایش پروازهای داخلی و خارجی در ایام نوروز ۹۸ اظهار کرد: نبود سامانه فروش بلیت و نداشتن نقدینگی از مهمترین علت‌های فروش چارتری بلیت هواپیماست و شرکت‌های هواپیمایی تا اول بهمن فرصت داشتند تا سامانه‌های فروششان را ایجاد کنند.

وی با بیان این که بر اساس دستور بانک مرکزی، بانک‌های عامل وظیفه تأمین نقدینگی شرکت‌های هواپیمایی برای سرمایه در گردش این شرکت‌ها را به عهده دارند، افزود: سقف قیمت‌های مجاز برای بلیت پروازها مشخص و به شرکت‌های هواپیمایی اعلام شده که هیچ شرکتی اجازه فروش بلیت بیشتر از نرخ اعلام شده را ندارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بر اساس دستورالعمل حقوق مسافر برخورد مناسب با شرکت‌های هواپیمایی که تأخیر در پرواز داشته باشند صورت می‌گیرد.

چندی پیش جدول دامنه نرخ بلیت پروازهای داخلی منتشر شد که در آن کف و سقف قیمت‌ها اعلام شده است. در این جدول نرخ بلیت ۱۶ ایرلاین هما، ماهان، پویا ایر، وارش، آتا، آسمان، ایرتور، تابان، زاگرس،ساها، سپهران، قشم ایر، کاسپین، کارون، کیش ایر و معراج درج شده است.

قاعدتا باید بر اساس این جدول و تاکید وزیر راه و شهرسازی بلیت پروازهای داخلی از سوی ایرلاین ها فروخته شود. اما این گونه نیست. به عنوان مثال سقف قیمت بلیت پرواز تهران-کیش هواپیمایی ایرتور مطابق جدول اشاره شده نباید بیشتر از ۹۵۰ هزار تومان باشد این در حالی است که این ایرلاین هم اکنون این بلیت را به قیمت یک میلیون و ۶۰ هزار تومان به فروش می‌رساند. در نمونه‌ای دیگر قیمت بلیت درج شده مسیر هوایی مشهد-کیش برای سپهران ۸۹۰ هزار تومان است که هم اکنون بلیت این پرواز ۹۱۰ هزار فروخته می‌شود.

همچنین قیمت بلیت شرکت هواپیمایی کیش برای مسیر تهران-کیش حداکثر باید ۴۰۰ هزار تومان باشد، اما هم اکنون این ایرلاین بلیت این مسیر پروازی را به قیمت ۷۲۰ هزار تومان به فروش می‌رساند.

تسنیم نیز نوشته است:  نابسامانی شدید قیمتی در ایام نوروز ۹۸ با توجه به عملکرد متولی حمل‌ونقل هوایی کار چندان سختی نیست.