چمدان : هندوستان با ۶۳ هزار کیلومتر مسیر ریلی و ۶هزارو۸۰۰ ایستگاه راه‌آهن سومین شبکه ریلی جهان را بعد از روسیه و چین در اختیار دارد و با ۱٫۵میلیون نیروی کار به‌ عنوان بزرگ‌ترین کارفرما در دنیا شناخته می‌شود.

اولین سرویس قطار مسافری هندوستان در ۱۶ آوریل ۱۸۵۳ راه‌اندازی شد که با ۱۴ واگن و حدود ۴۰۰ مهمان بندر بوری را به‌سمت مومبای ترک کرد.

درحال‌حاضر، روزانه ۱۹هزار قطار شامل ۱۲هزار قطار مسافری و ۷هزار قطار باری متشکل از ۵۱۰هزارو۳۰ واگن مسافری و ۲۱۹هزارو۹۳۱ واگن باری در این کشور در حرکت‌اند و ۲۳ میلیون مسافر و ۲٫۶۵ میلیون تن بار را جابه‌جا می‌کنند و درآمد سالانه شبکه ریلی هندوستان نزدیک به ۲۰ میلیارد دلار است.

یکی از مشکلات بزرگ شبکه ریلی این کشور زیرساخت‌های قدیمی است که سبب می‌شود قطار که به‌طورکلی ایمن‌ترین وسیله نقلیه بین‌شهری است به وسیله‌ای ناامن تبدیل شود. به‌طوری‌که فقط یک‌سوم قطارهای این شبکه وسیع، برقی هستند و سالانه به‌طورمتوسط ۱۵هزار نفر به‌دلیل حوادث قطار در این کشور جانشان را از دست می‌دهند که از این تعداد همه ساله فقط ۶ هزار نفر در مسیر پرتردد شبکه حومه مومبای کشته می‌شوند.

به‌همین‌علت سال ۲۰۱۲ دولت هند برنامه‌هایی را برای اصلاح زیرساخت‌ها ارائه کرد که شامل به‌روزکردن ۱۹ هزار کیلومتر مسیرهای موجود شامل ۴۰ درصد از کل شبکه ریلی و تقویت ۱۱هزار و ۲۵۰ پل ریلی برای استفاده از قطارهای پرسرعت می‌شود. حدود یک‌ چهارم از ۱۳۱هزار پل ریلی این کشور بیش‌از ۱۰۰ سال سن دارند.

 

انواع قطارهای هند

قطارهای دیزلی│این قطارها در دو سوم مسیرهای ریلی استفاده می‌شوند و معمولا همان قطارهای شلوغ و پرجمعیتی‌اند که تصور عمومی از قطارهای هندی را تداعی می‌کنند. هرچند بیشتر عکس‌هایی که از این نوع قطارها منتشر می‌شود مربوط به قطارهای بنگلادش و پاکستان هستند و امروزه، دولت هند در تلاش است تراکم جمعیتی این قطارها را کاهش دهد.

 

قطارهای برقی│این قطارها شامل واگن‌های ای‌سی درجه یک، واگن کوپه خواب و واگن عمومی می‌شوند. بلیت واگن‌های ای‌سی‌ درجه یک و واگن‌های کوپه خواب را باید از قبل خریداری کرد اما امکان خرید آنی بلیت واگن‌های عمومی وجود دارد. معمولا هر قطار ۶ واگن ای‌سی درجه یک، ۱۲ واگن کوپه خواب و ۴ واگن عمومی دارد.

 

قطارهای مجلل│ شرکت‌هایی مثل ماهاراجه اکسپرس، قصر روی چرخ‌ها (Palace on Wheels) و کالسکه طلایی (Golden Chariot) قطارهای مجلل گران‌قیمت عرضه می‌کنند که بی‌شک هیچ ارتباطی با آن تصور عمومی قطارهای پرجمعیت ندارند.

 

مونوریل│شهروندانی که در مومبای زندگی می‌کنند در سال‌های اخیر این امکان را یافته‌اند که از قطار مونوریل برای ترددهای درون‌شهری و رسیدن به حومه استفاده کنند.

 

قطار ابرپرسرعت ژاپنی‌ها به هند می‌‌رسد│سال ۲۰۱۵ طی توافقی که بین راه‌آهن سراسری ژاپن و شبکه ریلی هندوستان به امضا رسید قرار شد خط قطارهای ابرپرسرعت ژاپنی با سرعت ۳۲۰ تا ۳۵۰ کیلومتربرساعت تا سال ۲۰۲۳ برای مسیر مومبای- احمدآباد به بهره‌برداری می‌رسد. در این توافق ژاپن متعهد شد که ۸۰ درصد از هزینه این طرح را تامین کند مشروط به آنکه هند ۳۰درصد از تجهیزات شامل واگن‌ها و لوکوموتیو را از ژاپن بخرد و ۷۰ تا ۸۰ درصد از بخش‌ها را داخل کشور بسازد.