چمدان : گزارش «پیش‌بینی بازار جهانی» که همه ساله از سوی شرکت ایرباس منتشر می‌شود در تازه‌ترین شماره‌اش نشان می‌دهد که نیمی از ۲۱هزارو۴۵۰ هواپیماهایی که درحال حاضر در خدمت هستند ظرف ۲۰ سال آینده همچنان پرواز خواهند کرد و با ۳۷هزارو۳۹۰ هواپیمای جدیدی که پیش‌بینی می‌شود تا دو دهه آینده در آسمان پرواز کنند تعداد هواپیماها با ۱۲۳ درصد رشد به ۴۷هزارو۹۹۰ فروند خواهد رسید.

این گزارش اخیر، مجموع تعداد هواپیماها در ۲۰ سال آینده را ۱۱٫۳ درصد بیشتر از پیش‌بینی سال گذشته ایرباس نشان می‌دهد.

استقبال از جت‌های بدنه باریک

بیشتر هواپیماهایی که در دو دهه آینده وارد خطوط هوایی می‌شوند کوچک‌تر و از خانواده جت‌های بدنه باریک خواهند بود. به‌طوری‌که بیش‌از سه‌چهارم تحویل‌های آینده از نوع هواپیماهای خانواده ایرباس A320 ، بویینگ ۷۳۷ و هواپیماهای کوچک سایر شرکت‌های هواپیماسازی هستند.

این گزارش نشان می‌دهد که بویینگ ۷۳۷ تا سال ۲۰۳۷ همچنان ساخته خواهد شد. این هواپیما پردوام‌ترین هواپیما در تاریخ هوانوردی تجاری جهان است که اولین پروازش را ۷۰ سال قبل انجام داد.

ایرباس امیدوار است که A321NEO یکی از ۲۸هزارو۵۵۰ هواپیمای بدنه باریک جدید باشد. این هواپیما نسخه بازمهندسی‌شده از هواپیمایی است که ابتدای دهه ۹۰ میلادی عرضه شد.

تازه‌ترین نسخه این هواپیما می‌تواند میزبان ۲۴۴ مسافر باشد و تا مسافت ۴هزارو۶۰۰ مایلی (حدود ۷هزارو۴۰۳ کیلومتر) پرواز کند.

هواپیماهای بدنه پهن به سه مقوله پهنای متوسط (M)، پهنای زیاد (L) و پهنای بسیار زیاد (XL) تقسیم‌بندی می‌شود که بنابر پیش‌بینی‌های ایرباس، این گروه فقط ۲۴ درصد از هواپیماهای جدید را تشکیل خواهد داد که  بیشتر آنها هواپیماهای با بدنه پهنای متوسط هستند که بین ۲۳۰ تا ۳۰۰ صندلی دارند و تا مسافت ۵هزارو۷۵۰ مایلی (حدود ۹هزارو۲۵۴ کیلومتر) پرواز می‌کنند. بعضی از نسخه‌های ایرباس A330 و بویینگ ۷۸۷ در شمار این گروه از هواپیماها قرار دارند.

هواپیماهای بدنه با پهنای زیاد بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ صندلی دارند و تا مسافت حداکثر ۱۱هزارو۵۰۰ مایل (۱۸هزارو۵۰۸ کیلومتر) پرواز می‌کنند که ازجمله این گروه می‌توان به بعضی از نسخه‌های کوچک‌تر ایرباس A350 و بویینگ ۷۷۷ اشاره کرد.

ایرباس A380 در مقوله XL جای دارد و هواپیماهایی با بیش‌از ۳۵۰ صندلی هستند. ازآنجاکه این مقوله از هواپیماها فقط بین ۶۵ شهر جهان پرواز می‌کنند، نرخ سفارش آنها بسیار پایین و آهسته است.

همچنین در این گزارش، ایرباس می‌گوید که درحال حاضر، هواپیماها با ۸۱٫۴ درصد از ضریب بار پرواز می‌کنند. ضریب بار، نسبت صندلی‌هایی است که توسط مسافر اشغال می‌شود. به‌طوری‌که در هواپیمای ایرباس  A320 با ۱۸۰ صندلی به‌طور متوسط ۳۳ صندلی خالی است. به‌طور معمول ضریب بار بین ۷۰ تا ۷۵ درصد رضایت‌بخش است.

افزایش تاخیر پروازها

ماه گذشته، اِمان برنان، مدیرکل یوروکنترل، سازمان ارائه‌دهنده ترافیک هوایی، هشدار داد که برای حدود ۱٫۵میلیون پرواز یا ۱۶۰میلیون مسافر در سال ۲۰۴۰، به حد کافی ترافیک هوایی وجود ندارد.

به‌همین‌علت، بسیاری از فرودگاه‌ها شلوغ‌تر از امروز خواهند شد و تاخیر پروازها بیشتر خواهد شد. درنتیجه، تعداد مسافرانی که از پروازهای با تاخیر بین ۱ تا ۲ ساعت استفاده می‌کنند افزایش خواهد یافت. درحال‌حاضر، حدود ۵۰هزار مسافر در روز با این میزان تاخیر مواجه‌اند که این رقم تا سال ۲۰۴۰ به حدود ۴۷۰هزار مسافر در روز خواهد رسید.