چمدان: یک تحقیق تازه روی پروازهای انجام شده در آن سوی آتلانتیک نشان می‌دهد که تغییرات آب و هوایی با تاثیر روی «جریان جتی» (بادهای نسبتاً قوی متمرکز در یک جریان باریک در جوّ) سبب تعدد بیشتر چاله‌های هوایی می‌شود که ممکن است برای هواپیماهای مسافربری خطرآفرین باشد.

چاله‌های هوایی که پیش بینی و رصد آنها بسیار دشوارتر از دست‌اندازهای ناشی از تراکم ابرهاست، زمانی شکل می‌گیرد که هنگام پرواز هواپیما جریان هوای قوی به سمت پایین حرکت می‌کند و یا در سرعت و جهت وزش باد در ارتفاع تغییراتی حاصل می‌شود.

تحقیق تازه‌ای که در نشریه نیچرNature منتشر شده نشان می‌دهد که میزان بادهای قوی که به صورت عمودی در ارتفاعات بالا بر روی آتلانتیک شمالی جریان پیدا می‌کند از سال ۱۹۷۹ تاکنون به طور قابل توجهی افزایش داشته است.

در گزارش این تحقیق که توسط کارشناسان هواشناسی در دانشگاه ریدینگ در بریتانیا نوشته شده آمده است: «به خوبی شاهد آن هستیم که برش‌های عمودی جریان‌های قوی باد تقریبا در کل آتلانتیک شمالی رو به افزایش است.»

این هشدار در حالی توسط کارشناسان هواشناسی داده می‌شود که دهم مارس گذشته در جریان یک پرواز شرکت هوایی ترکیش ایرلاینز، از استانبول به نیویورک تکان‌های شدید ناشی از چاله‌های هوایی بر فراز ارتفاعات شمال شرق ایالات متحده به زخمی شدن ۳۰ مسافر و خدمه پرواز منجر شد.

محققان دانشگاه ریدینگ همچنین خواستار انجام تحقیقات دقیق‌تر درباره تاثیر تغییرات آب و هوایی بر تعییرات برشی جهت وزش و نیز سرعت باد در ارتفاعات شده‌اند.

روزانه بیش از سه هزار هواپیما برای طی مسیر تعیین شده بر فراز آتلانتیک شمالی به پرواز در می‌آیند.