چمدان: براساس گزارش «قدرت و کارایی سفر و گردشگری» که شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) به‌ تازگی منتشر کرده است سال ۲۰۱۷ یکی از موفق‌ترین سال‌های رشد تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی) وابسته به بخش گردشگری در یک دهه اخیر بوده است.

جدول ۱۰ بازار برتر در بخش سفر و گردشگری براساس سهمی که در سال ۲۰۱۷ به تولید ناخالص داخلی اعطا کرده‌اند:

رده کشور سهم تولید ناخالص داخلی از سفر و گردشگری
۱ ایالات‌متحده ۱۵۰۱٫۹میلیارد دلار
۲ چین ۱۳۴۹٫۳میلیارد دلار
۳ آلمان ۳۹۵٫۲میلیارد دلار
۴ ژاپن ۳۳۱٫۲میلیارد دلار
۵ انگلستان ۲۶۶٫۱میلیارد دلار
۶ ایتالیا ۲۵۳٫۴میلیارد دلار
۷ هند ۲۳۴میلیارد دلار
۸ فرانسه ۲۳۲میلیارد دلار
۹ اسپانیا ۱۹۶٫۲میلیارد دلار
۱۰ مکزیک ۱۸۵٫۴میلیارد دلار

 

قدرت و کارایی کشورها در حوزه سفر و گردشگری

گزارش سالانه شورای جهانی سفر و گردشگری توسعه اقتصادی این حوزه را در دوره‌ای هفت‌ساله بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ (بعد از پایان عواقب بحران مالی جهانی سال ۲۰۰۸) برای ۱۸۵ کشور در چهار بخش اصلی شامل؛ سهم کلی عرضه‌شده به تولید ناخالص داخلی (جی‌دی‌پی)، صادرات بازدیدکننده (خرج‌کردن گردشگری بین‌المللی)، خرج‌کردن گردشگری داخلی و سرمایه‌گذاری ثابت بررسی کرده و توانسته است کشورهایی که بیشترین رشد را در دو مقوله قدرت و کارایی داشته‌اند رده‌بندی کند.

 

۳۰ کشور برتر از نظر قدرت و کارایی در بخش سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۷ براساس رده‌بندی WTTC

براساس رده‌بندی شورای جهانی سفر و گردشگری، ایران در سال ۲۰۱۷ توانسته عملکردِ به نسبت موفقی در حوزه گردشگری نشان دهد و از بین ۱۸۵ کشور در شمار ۳۰ کشور برتر قرار گیرد و در بخش سهم کلی عرضه‌شده به تولید ناخالص داخلی رتبه ۱۹، در بخش صادرات بازدیدکننده رتبه ۲۸، در بخش خرج‌کردن گردشگری داخلی رتبه ۱۲ را به‌دست آورد و هرچند در بخش سرمایه‌گذاری ثابت در حوزه گردشگری، کشورمان در جایگاه ۵۶ قرار گرفته اما به‌دلیل رتبه‌های خوبی که در سه بخش دیگر به‌دست آورده در رتبه کلی ۲۰ ایستاده است.

البته نباید از یاد برد که این گزارش نتایج داده‌های جمع‌آوری‌شده در سال ۲۰۱۷ است و برای گزارش سال ۲۰۱۸ که کشورمان با مشکلات اقتصادی ناشی از بازگشت تحریم‌ها و افزایش نرخ دلار مواجه شد باید تا سال آینده منتظر ماند.

کشور رده کلی امتیاز کلی رده جی‌دی‌پی رده صادرات بازدیدکننده رده خرج‌کردن داخلی رده سرمایه‌گذاری
چین ۱ ۱٫۵۰ ۱ ۳ ۱ ۱
ایالات‌متحده ۲ ۲٫۵۰ ۲ ۴ ۲ ۲
هند ۳ ۴٫۲۵ ۳ ۸ ۳ ۳
مکزیک ۴ ۶٫۷۵ ۵ ۷ ۸ ۷
انگلستان ۵ ۸٫۰۰ ۶ ۱۴ ۷ ۵
اسپانیا ۶ ۹٫۲۵ ۱۰ ۵ ۱۳ ۹
ترکیه ۷ ۱۰٫۷۵ ۱۱ ۹ ۱۷ ۶
کانادا ۸ ۱۳٫۰۰ ۱۴ ۲۰ ۱۰ ۸
اندونزی ۹ ۱۴٫۲۵ ۱۵ ۱۵ ۱۵ ۱۲
استرالیا ۱۰ ۱۴٫۷۴ ۱۲ ۱۳ ۹ ۲۵
امارات‌متحده‌عربی =۱۰ ۱۴٫۷۵ ۱۶ ۶ ۲۱ ۱۶
تایلند ۱۲ ۱۵٫۵۰ ۷ ۱ ۳۵ ۱۹
فیلیپین ۱۳ ۱۹٫۷۵ ۸ ۲۱ ۶ ۴۴
مالزی =۱۳ ۱۹٫۷۵ ۱۷ ۳۴ ۱۱ ۱۷
سوئد ۱۵ ۲۴٫۰۰ ۱۸ ۱۷ ۴۶ ۱۵
سنگاپور ۱۶ ۲۵٫۷۵ ۲۸ ۳۲ ۲۹ ۱۴
نروژ ۱۷ ۲۶٫۰۰ ۲۱ ۴۵ ۲۷ ۱۱
شیلی ۱۸ ۲۶٫۷۵ ۲۳ ۳۹ ۲۵ ۲۰
ایتالیا ۱۹ ۲۷٫۷۵ ۴ ۱۲ ۵ ۹۰
ایران ۲۰ ۲۸٫۷۵ ۱۹ ۲۸ ۱۲ ۵۶
ویتنام ۲۱ ۲۹٫۵۰ ۳۱ ۴۱ ۲۰ ۲۶
هلند =۲۱ ۲۹٫۵۰ ۳۵ ۲۵ ۴۰ ۱۸
قطر ۲۳ ۳۰٫۰۰ ۲۰ ۱۰ ۵۰ ۴۰
عراق ۲۴ ۳۰٫۲۵ ۲۴ ۴۹ ۱۸ ۳۰
ایرلند ۲۵ ۳۲٫۵۰ ۴۹ ۱۹ ۵۲ ۱۰
نیوزلند ۲۶ ۳۵٫۰۰ ۲۷ ۳۰ ۲۴ ۵۹
نیجریه ۲۷ ۳۷٫۷۵ ۲۵ ۸۰ ۲۲ ۲۴
پرو ۲۸ ۳۹٫۰۰ ۳۰ ۴۶ ۲۳ ۵۷
سری‌لانکا ۲۹ ۳۹٫۲۵ ۳۴ ۲۳ ۵۳ ۴۷
جمهوری‌دمنیکن ۳۰ ۳۹٫۵۰ ۳۲ ۲۷ ۴۷ ۵۲

 

سهم اعطایی سفر و گردشگری به تولید ناخالص داخلی

سفر و گردشگری در سراسر جهان، موتور پویای توسعه اقتصادی است. صنایع مختلفی چون هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی، حمل‌ونقل و صنایع دستی، کالا و خدمات خودشان را مستقیما به گردشگران می‌فروشند و پول حاصل از فروش این کالا و خدمات سهم مستقیم حوزه سفر و گردشگری به تولید ناخالص داخلی است.

براساس گزارش WTTC در سال ۲۰۱۷ حوزه سفر و گردشگری به‌طور مستقیم درمجموع ۸٫۳تریلیون دلار به اقتصاد جهانی عرضه کرده است که این میزان برابر با ۱۰٫۴درصد از کل جی‌دی‌پی جهانی است.

همچنین بررسی داده‌های شورای جهانی سفر و گردشگری نشان می‌دهد که صنعت گردشگری جهانی درمدت هفت سال گذشته سالانه ۴ درصد رشد داشته است. ازسوی‌دیگر، حوزه سفر و گردشگری چین درمدت این دوره هفت‌ساله بیش‌از سه‌برابر بیشتر از کشورهای دیگر رشد داشته است و این کشور توانسته یک‌سوم کل رشد حوزه سفر و گردشگری را در این مدت از آن خودش کند.

 

چه کشورهایی بیشترین رشد سهم سفر و گردشگری به تولید ناخالص داخلی را در مدت هفت‌سال گذشته داشته‌اند؟

در این رده‌بندی که ۳۰ کشور را از ۱۸۵ کشور جهان انتخاب کرده است ایران توانسته با رشد ۱۰٫۴میلیارد دلاری بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ رتبه نوزدهم را به‌دست آورد.

رده کشور مجموع سهم سفر و گردشگری به جی‌دی‌پی در سال ۲۰۱۷ درصد سفر و گردشگری از جی‌دی‌پی در سال ۲۰۱۷ رشد کنونی (بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷)
۱ چین ۱۳۴۹٫۳میلیارد دلار ۱۱درصد ۶۱۲٫۷میلیارد دلار
۲ ایالات‌متحده ۱۵۰۱٫۹میلیارد دلار ۷٫۷ درصد ۱۷۳٫۹میلیارد دلار
۳ هند ۲۳۴میلیارد دلار ۹٫۴ درصد ۷۹٫۱میلیارد دلار
۴ ایتالیا ۲۵۳٫۵میلیارد دلار ۱۳درصد ۴۷٫۲میلیارد دلار
۵ مکزیک ۱۸۵٫۴میلیارد دلار ۱۶ درصد ۴۵٫۹ میلیارد دلار
۶ انگلستان ۲۶۶٫۱میلیارد دلار ۱۰٫۵ درصد ۴۲٫۹میلیارد دلار
۷ تایلند ۹۵میلیارد دلار ۲۱٫۲ درصد ۳۹٫۳میلیارد دلار
۸ فیلیپین ۶۶٫۳میلیارد دلار ۲۱٫۱ درصد ۳۶٫۵میلیارد دلار
۹ آلمان ۳۹۵٫۲میلیارد دلار ۱۰٫۷ درصد ۳۵٫۱میلیارد دلار
۱۰ اسپانیا ۱۹۶٫۲میلیارد دلار ۱۴٫۹ درصد ۲۸٫۳میلیارد دلار
۱۱ ترکیه ۹۸٫۴میلیارد دلار ۱۱٫۶ درصد ۲۸میلیارد دلار
۱۲ استرالیا ۱۵۱٫۴میلیارد دلار ۱۱ درصد ۲۵٫۴میلیارد دلار
۱۳ ژاپن ۳۳۱٫۲میلیارد دلار ۶٫۸ درصد ۲۴٫۸میلیارد دلار
۱۴ کانادا ۱۰۶٫۵میلیارد دلار ۶٫۵ درصد ۱۸٫۹میلیارد دلار
۱۵ اندونزی ۵۸٫۹میلیارد دلار ۵٫۸ درصد ۱۶٫۴میلیارد دلار
۱۶ امارات ۴۲میلیارد دلار ۱۱٫۳درصد ۱۲٫۶میلیارد دلار
۱۷ مالزی ۴۱٫۹میلیارد دلار ۱۳٫۴ درصد ۱۲٫۴میلیارد دلار
۱۸ سوئد ۵۲٫۴میلیارد دلار ۹٫۵ درصد ۱۰٫۷میلیارد دلار
۱۹ ایران ۳۰٫۷میلیارد دلار ۷٫۳ درصد ۱۰٫۴میلیارد دلار
۲۰ قطر ۱۶٫۴میلیارد دلار ۱۰ درصد ۱۰٫۲میلیارد دلار
۲۱ نروژ ۳۶٫۳میلیارد دلار ۹ درصد ۹میلیارد دلار
۲۲ کره‌جنوبی ۷۱٫۴میلیارد دلار ۴٫۷ درصد ۸٫۹میلیارد دلار
۲۳ شیلی ۲۸٫۴میلیارد دلار ۱۰٫۴ درصد  ۸٫۹میلیارد دلار
۲۴ عراق ۱۳٫۹میلیارد دلار ۸٫۴ درصد ۸٫۵میلیارد دلار
۲۵ نیجریه ۲۰٫۲میلیارد دلار ۵٫۱ درصد ۸٫۳میلیارد دلار
۲۶ پرتغال ۳۸میلیارد دلار ۱۷٫۳ درصد ۸٫۱میلیارد دلار
۲۷ نیوزلند ۳۳میلیارد دلار ۱۷٫۹ درصد ۷٫۱میلیارد دلار
۲۸ سنگاپور ۳۱٫۵میلیارد دلار ۱۰٫۲ درصد ۶٫۴میلیارد دلار
۲۹ پاکستان ۲۲٫۳میلیارد دلار ۷٫۴ درصد ۶میلیارد دلار
۳۰ پرو ۲۰٫۸میلیارد دلار ۹٫۸ درصد ۶میلیارد دلار
  رتبه‌بندی کشورهای دنیا در جذب گردشگر | ۱۰ کشور دارای سریعترین رشد گردشگری | جایگاه ایران در گردشگری دنیا را ببینید