چمدان: افشین حبیب زاده رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران در حاشیه جلسه شورای شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت پل گیشا با بیان اینکه عملیات برچیدن این پل از دو روز آینده آغاز و به مدت دو ماه ادامه خواهد داشت گفت: مسیرهای جایگزین از سوی پلیس اعلام شده است و سعی می‌کنیم مشکل ترافیک را به حداقل برسانیم و از همه امکانات‌ برای کاهش مشکلات ترافیکی استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال تونل این پروژه نیز به بهره برداری خواهد رسید و مردم می‌توانند از فضای زیرسطحی استفاده کنند گفت: پل گیشا قرار است به پیاده راه سبز تبدیل شود اما نیازمند احیاء، بازسازی و تغییر نقشه است که بر همین اساس این پل برچیده شده و به کارگاه برده می‌شود و بعد از تغییر نقشه مجدداً در محل فعلی‌اش نصب می‌شود.

اما محسن هاشمی رئیس شورای شهر در ارتباط با حذف پل گیشا و احتمال ترافیک ناشی از آن گفت: تا زیرگذر آماده نشود قرار نبوده که پل برداشته شود و برنامه این است که این اقدامات در مدت کمی صورت گیرد تا شاهد بروز ترافیک نباشیم.

وی گفت: آقای حناچی نیز قبلاً به این مسأله توجه داشتند که باید پل به مسیر پیاده‌راه تبدیل شود و پل سبزی را برای آن نقطه در نظر بگیریم تا فعالیت‌های فرهنگی انجام گیرد.

پل سبز گیشا - پل گیشا پس از تغییر - پل گیشا چه می شود - پل گیشا برچیده می شود - پل سبز زندگی گیشا - پیاده راه سبز گیشا
«پل سبز زندگی» جای «پل گیشا» را خواهد گرفت. قرار است پل گیشا بعد از بهره‌برداری از زیرگذر، به دومین پل سرسبز تهران بدل شود. تجربه‌ای که با پل طبیعت شروع شد و حالا قرار است در جای جای شهر نمونه‌های دیگری از آن ساخته شود

«پل سبز زندگی» جای «پل گیشا» را خواهد گرفت. قرار است پل گیشا بعد از بهره‌برداری از زیرگذر، به دومین پل سرسبز تهران بدل شود. تجربه‌ای که با پل طبیعت شروع شد و حالا قرار است در جای جای شهر نمونه‌های دیگری از آن ساخته شود. همشهری سال گذشته نوشته بود: به موازات بهره‌برداری از زیرگذر نصر، عملیات احداث پروژه پل سبز زندگی از سواره‌رو به پیاده‌رو شروع می‌شود. بعد از آنکه موضوع زیرگذر نصر مطرح شد، احتمال می‌رفت پل گیشا حذف شود. اما مدیریت جدید شهرداری تهران به این نتیجه رسید که کاربری پل گیشا را تغییر دهد تا علاوه بر رفع معضل ترافیک در این محدوده، شهروندان منطقه نیز از مسیرهای انسان‌محور بهره‌مند شود.

با این اتفاق، عبور اتومبیل‌ها از روی پل گیشا به زیرگذر منتقل می‌شود و همزمان با این تغییر بازنگری بر پل گیشا با رویکرد «پیاده‌محوری و گذران اوقات فراغت» شروع خواهد شد. البته با طرح تغییر کاربری، پل گیشا به «پل سبز زندگی» تغییر نام می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود از پل سبز زندگی استقبال زیادی شود.

بدین‌ترتیب، ابتدا و انتهای پل گیشا برچیده می‌شود و دو سوم باقیمانده این پل جزو پروژه پیاده‌محور خواهد شد. طراحی پروژه انجام شده و مورد قبول قرار گرفته است. براساس برآوردهای لازم، مساحت کل عرشه پل ۵۶۶۵ مترمربع است، مسیر پیاده ۳۴۸۰ مترمربع، فضای سبز ۱۶۷۵ مترمربع، بخش تجاری ۱۰۷ مترمربع، زمین بازی ۱۰۵ مترمربع، نظرگاه ۷۰ مترمربع و طرح گسترش آینده نیز ۲۵۰۰ مترمربع خواهد بود.

این مسیر پیاده‌رو به‌نظر می‌رسد ویژگی‌های لازم را برای اوقات فراغت و رفت‌وآمد شهروندان و گردشگران داشته باشد. به‌خصوص که امکاناتی نظیر نظرگاه، دکه‌های خدماتی، زمین بازی، سایت سامانه سبز و انرژی‌های نوین، مترو، پله، پله برقی، آسانسور، پله فرار، دسترسی اضطراری سواره، باجه پلیس، کبوترخانه و… در پروژه پل گیشا وجود دارد و می‌تواند این محدوده را شبیه به پل طبعیت در اراضی عباس‌آباد کند.

مجری پل سبز زندگی که قرار است پروژه پل گیشا را اجرا کند، معتقد است که پل گیشا هیچ شباهتی به پل طبیعت نخواهد داشت. بهنام اتابکی به همشهری می‌گوید: «برای اینکه هزینه دوباره‌ای بابت پل عابر پیاده نکنیم، قرار شد همان پل سواره‌‎رو به پیاده‌رو تبدیل شود. ما با دانشگاه شهید بهشتی قرارداد بستیم تا بتوانیم برق روی پل را با انرژی خورشیدی تأمین کنیم و همچنین بتوانیم همکاری‌های بیشتری با آنها داشته باشیم. روی پل سبز زندگی خدماتی برای شهروندان ارائه می‌شود که تمامی این خدمات در طرح پیش‌بینی شده است. اما چیزی که برای ما مهم است، برقراری امنیت روی پل سبز زندگی است. یعنی ما باید بتوانیم به شهروندان این اطمینان را بدهیم که علاوه بر گذراندن وقت خود در این محدوده امنیت آنها هم تأمین می‌شود. چون شهروندان از این پل به‌عنوان معبر شهری هم استفاده می‌کنند و به همین دلیل، نیروی انتظامی هم باید در آنجا مستقر باشد.»

به گفته اتابکی، یکسال پس از راه اندازی زیرگذر، پل سبز هم احداث خواهد شد.

پل گیشا یا پل نصر  در امتداد بزرگراه جلال آل احمد ساخته شده است و از روی بزرگراه شهید چمران می‌گذرد.