چمدان : مراسم رونمایی از لوح ثبت جهانی «هنر ساختن و نواختن کمانچه» و لوح ثبت ملی «پیانو کلاسیک ایرانی» و «شیوه نواختن پیانو ایرانی به سبک استاد مرتضی محجوبی» پنجشنبه شب در کاخ نیاوران برگزار شد.

علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این مراسم گفت:  ما تلاشمان را برای حداکثر استفاده را  از ظرفیت  ثبت جهانى انجام داده‌ایم، در ثبت ملى نیز هفته‌ای نیست که در این زمینه ابلاغیه‌ای نداشته باشیم.
وی ادامه داد: اخیراً براى اینکه بتوانیم از حداکثر ظرفیت استفاده کنیم به صورت مشترک عمل می‌کنیم، چرا که این پرونده‌های مشترک میان کشورها  خارج از سهمیه حساب می‌شود.
مونسان افزود: هنر ابزاری برای بیان مفاهیم و آنچه در درون انسان وهنر مند است که موسیقی عالی ترین شکل آن است.موسیقی انعکاس صداى دوست است و دوست در فرهنگ ما عالى ترین مظهر زیبایى و خوبی هاست .

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ایران پر از هنرمندان عالى مقام است، اظهار کرد: ما برای آنچه سهم ما،جدا از وزارت ارشاد،  بوده همه تلاشمان را انجام داده‌ایم.
او توضیح داد:پیانو کلاسیک ایرانی نشان مى دهد یک ساز غربى در هنر ایرانى هضم شده‌است،کمانچه نیز روز به روز بیشتر جاى خود را باز مى کند در ارکستر موسیقى ایرانى در جای مناسبی قرار می‌گیرد واغلب اقوام ما با این ساز مانوس هستند .

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نیز بابیان اینکه شاهد سابقه کهن موسیقی پیکرک ها کشف شده از پیکرک‌های موزه ملی تا هفت تپه است، توضیح داد: برای این هنرها ثبت به تنهایی کافی نیست و نیاز به  مشارکت مردم وجود دارد.پیش از کمانچه، نقالى و ردیف‌های  ایرانى نیز در یونسکو  به ثبت رسیده‌اند و پرونده دوتار نیز ارسال شده است.

سپس داریوش پیرنیاکان مسول پرونده ثبتى کمانچه گفت :در دولت قبل از طریق سایت یونسکو متوجه ثبت تار از طرف  جمهوری آذربایجان شدم برای اعتراض به آن بسیار تلاش کردم اما کسى صداى مرا نشنید، اما در این دولت با همراهی آقای طالبیان و نظری تلاش کردیم تا کمانچه ثبت شود آقای طالبیان نیز گفتند این ثبت را با آذربایجان در میان بذاریم تا آنها معترض نشوند ،من بسیار ناراحت بودم چرا که فهرست ثبت بر ترتیب حروف الفبا انگلیسی است و آذربایجان برای ثبت در ابتدا قرار می گرفت اما با کمک آقای جلالى، سفیر ایران در یونسکو این مساله حل شد و  قرار شد در ثبت اول ایران باشد. پرونده ساز عود را نیز یکسال و نیم پیش شروع کردیم و اکنون کار  به اتمام رسیده و قرار است با سوریه، ترکیه و کشورهای مرتبط نیز در این زمینه صحبت‌هایی انجام دهیم اگرچه سوریه تا کنون تنها چند عکس برای ما فرستاده است.

على اکبر شکارچى استاد کمانچه نیز  پیش از نواختن این ساز در این مراسم گفت: در کودکی با قوطی روغن نباتى و نى ساز  برایم درست کردند، در روزگارى که ما  در میدان راه آهن زندگى مى کردیم و اکنون به اینجا رسیده‌ام.
او با بیان اینکه موسیقى پناهگاه انسان در سختى ها و مصیبت ها است، افزود:گاهى موسیقى هایى شنیده می‌شود که انسان شرمش مى‌آید، چند وقت پیش به خانه نیما در یوش رفته بودم که موسیقی نامناسبی در آنجا پخش می‌شد، پیشنهاد مى کنم میراث فرهنگی کارشناس موسیقی داشته باشد تا موسیقی در خور این اماکن را  انتخاب کنند.
شکارچی ادامه داد : برخی مى گویند مردم این گونه موسیقی را  مى‌پسندند اما واقعیت این است که مردم با این موسیقی ها  مریض شده اند . باید براى نغمات هم کارى کنیم ، موسیقى خوب  برای جامعه نجابت و خوبى تولید مى‌کند.

در این مراسم علاوه بر علی اکبر شکارچی، پویان ازاده، مسول تهیه پرونده پیانو کلاسیک ایرانی نیز قطعاتی را با پیانو برای حاضران نواخت.