چمدان : محمد رجبی افزایش هزینه ناوگان ریلی پس از نوسان ارزی را از چالش‌ها برشمرد و گفت:‌ در برنامه‌های توسعه پنج‌ ساله، نگاه ویژه‌ای به بخش ریلی شده است، اما این توسعه در دولت‌ها بیشتر متوجه زیرساخت‌ها شده است و در بخش ناوگان توجه چندانی وجود ندارد.

رجبی ادامه داد: حدود ۱۱ شرکت ریلی شامل ۸ شرکت سفیر ریل آسیا، رجا و فدک در حال حاضر هزینه‌های نگه‌داری ناوگان را از محل منابع خود انجام می‌دهند که این منابع فقط از محل تعرفه بلیت است.

وی با بیان اینکه وابستگی ارزی در بخش ناوگان ریلی زیاد است، بیان کرد: در برخی قطعات که در داخل تولید نمی‌شود، وابستگی ارزی داریم، از سوی دیگر در برخی قطعات تولید داخل هم بابت مواد اولیه یا قطعات کوچک‌تر، وابستگی ارزی وجود دارد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت:‌ در دو سال گذشته برخی از قطعات ترمز قطارها از کشور آلمان وارد شد، امروز به سمت سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت حرکت کرده‌ایم و باید از نظر ایمنی همه استانداردها رعایت شود.

رجبی افزود:‌ پس از نوسانات ارزی نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته‌ایم تا به ما کمک کند تا شرکت‌های ریلی مسافری بیش از این دچار مشکل نشوند.

وی ادامه داد: تا امروز از قطعات موجود در انبارها استفاده می‌کردیم، اما از این پس باید وزارت صنعت به داد ما برسد و مباحث مربوط به تامین ارز ما با دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام شود.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی تاکید کرد: برای سر پا نگه داشتن ناوگان مسافری ریلی و افزایش استقبال عمومی از حمل و نقل عمومی ریلی ضرورت دارد‌، ارز با قیمت ۴۲۰۰ تومان به ناوگان ریلی اختصاص یابد.

رجبی با بیان اینکه در ازای هر کیلومتر- صندلی ۶ سنت ارزبری در ناوگان ریلی وجود دارد،‌‌ اضافه کرد: مشتری‌های قطار قشر متوسط جامعه، کارگران، دانشجویان و کارمندان هستند و افزایش قیمت بلیت برای اقشار مردم قابل قبول نیست، زیرا امکان تامین آن را ندارند، بنابراین باید حمایت‌های دولت از محل اختصاص ارز دولتی باشد.

رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی گفت: قیمت تمام شده سیر هر واحد واگن حومه‌ای با احتساب ارز ۴۲۰۰ تومانی در هرکیلومتر ۲۵۰ تومان و در ۲۰ کیلومتر ۵ هزار تومان است که ما امروز قیمت ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان از هر مسافر دریافت می‌کنیم.