چمدان: مقصود اسعدی سامانی در گفت‌وگو با خبرنگار چمدان در مورد وضعیت دریافت ارز شرکت‌های هواپیمایی گفت: تا کنون دو تا سه شرکت هواپیمایی توانسته‌اند از سامانه نیما ارز دریافت کنند دیگر شرکت‌ها در حال پیگری هستند برخی توانسته‌اند در سامانه نیما ارز مورد نظر خود را ثبت کنند اما همچنان دریافتی نداشته‌اند.

وی در پاسخ به اینکه پس از تصمیمات یک ماهه در شهریور ماه آیا شرکت‌های هواپیمایی برای تغییر قیمت بلیت‌ها تصمیم جدیدی گرفته‌اند یا خیر؟ توضیح داد: در شهریور ماه تصمیم گرفته‌شد که قیمت بلیت بر اساس نرخ ارز در سامانه نیما تعیین شود، این تصمیم تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی در ارتباط با تاثیر کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر بر قیمت بلیت ‌هواپیما اظهار کرد: باید دید که در آینده چه می‌شود، چراکه اکنون بازار ارز در وضعیت ثبات قرار ندارد، علاوه بر اینکه مرجع ما بانک و بخشنامه‌های اعلام شده‌است که بر اساس آن ارز سامانه نیما مبنا قرار می‌گیرد.

مقصود اسعدی سامانی در مورد احتمال تعلیق فعالیت دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: اتفاقاتی که چند ماه گذشته در بازار ارز رخ داد خوشایند صنعت حمل و نقل و گردشگری نیست، دفاتر خدمات مسافرتی نیز بخشی از این صنعت هستند و اگر امکان پایداری برای فعالیت آنها و همچنین سایت‌ها و اپلیکیشن‌های این حوزه وجود نداشته باشد قطعا به نفع شرکت‌های هواپیمایی نخواهد بود.

او در پاسخ به اینکه بخشی از انتقادات دفاتر خدمات مسافرتی به شرکت‌های هواپیمایی است و عنوان می‌کنند که قیمت بلیت هواپیما بی‌رویه افزایش داشته‌ است، افزود: برخی از این صحبت‌ها به دلیل آشنا نبودن با صنعت هواپیمایی است، شرکت‌های هواپیمایی چاره‌ای نداشتند، این شرکت‌ها برای روغن و قطعات هواپیما مجبور به پرداخت ارز هستند، برخی قطعات هواپیما باید بعد از تعداد مشخصی پرواز حتما تعویض شوند که همه اینها هزینه‌های ارزی زیادی نیاز دارد، حتی برای تعویض موتور هواپیما که ممکن است ورود یک پرنده، آن را از بین ببرد ۴ میلیون دلار هزینه لازم است. از سوی دیگر برخی شرکت‌ها نتوانسته‌اند ارز سامانه نیما که حدود ۸ هزارتومان قیمت دارد را تهیه کنند و مجبور شده‌اند از بازار آزاد ارز تهیه کنند.

  دفاتر خدمات مسافرتی فعالیت خود را تعلیق می‌کنند | نوسانات ارزی و نرخ پروازها بلای جان آژانس‌ها شد