چمدان : محمد محب خدایی معاون گردشگری کشور هفته گذشته عنوان کرد که برای افزایش  گردشگر خارجی می‌توانیم با ایجاد یک شبکه تبلیغاتی و جذب گردشگر از طریق ایرانی‌های مقیم خارج، محصولات گردشگری خود را معرفی کنیم و به ازای آن، عاملان جذب گردشگر را تشویق کنیم و همچنین پکیج آژانس‌های گردشگری ایران را برای بازاریابی در اختیاراین افراد بگذاریم.

محمد زاهدی مشاور کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی،  عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور و استاد دانشگاه شیخ بهایی در رابطه با این پیشنهاد به خبرنگار چمدان گفت: هرچند ایده جلب و جذب گردشگر خارجی با استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور بیانگر علاقه‌مندی مقامات مسول در استفاده از همه ظرفیت‌هاست اما چند مساله باید مورد توجه قرار گیرد.

این که شهروندی علاقه‌مند را درگیراین مساله کنیم، نیازمند تایید صلاحیت او و شناخت وی از سازوکارها و مقررات ورود گردشگر به کشور است. در غیر این صورت علی‌رغم علاقه مندی این هموطنان به خدمت رسانی و نیت خیرشان ممکن است مشکلاتی به بار بیاید که نتیجه آن نارضایتی در جامعه هدف باشد

وی افزود: نخست اینکه ورود گردشگر به کشور به صورت متعارف،  وظیفه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی است. این دفاتر با اشراف نسبت به قوانین  و مقررات و ساز و کارهای جاری در صنعت گردشگری در این مسیر گام بر می‌دارند. این که شهروندی علاقه‌مند را درگیر این مساله کنیم، نیازمند تایید صلاحیت او و شناخت وی از سازوکارها و مقررات ورود گردشگر به کشور است در غیر این صورت علی‌رغم علاقه مندی این هموطنان به خدمت رسانی و نیت خیرشان ممکن است مشکلاتی به بار بیاید که نتیجه آن نارضایتی در جامعه هدف باشد.

وی ادامه داد: همچنین وارد کردن کسانی که صلاحیت حرفه‌ای به عملیات دقیق ورود گردشگر را ندارند، خود می‌تواند موجب نگرش نامطلوب دفاتر وارد کننده گردشگر به این مساله نیز شود و این دفاتر احساس کنند، تداخلی در فعالیت‌هایشان رخ داده‌است بنابراین تعریف رابطه میان هموطنانی که می‌خواهیم جذب کننده گردشگر خارجی باشند و دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی که مجری این فعالیت‌ها هستند، موضوع بسیار مهمی است.

تدوین کننده طرح گردشگری اصفهان اظهار کرد: مساله دوم این است که در کشورهای بازار هدف به ویژه اگر از میان جوامع پیشرفته اقتصادی نظیر کشورهای اروپای غربی، امریکای شمالی و … باشند، مساله کسب درآمد، موضوعی مورد رصد دولت‌های حاکم است. حال این سوال پیش می‌آید که پرداخت‌ها به هموطنان بازاریاب ساکن در این کشورها چگونه خواهد بود چرا که هر کشوری ساز  کار خاصی برای کسب درآمد مهاجران و ساکنانش دارد و مساله مالیات و قوانین دیگر بر آنها حاکم است از سوی دیگر پرداخت‌ها به ایرانیان مقیم دیگر کشورها که مراوده مالی با کشور خودمان ندارند با توجه به دشواری نقل و انتقالات مالی در شرایط کنونی، چگونه خواهد بود؟

وارد کردن کسانی که صلاحیت حرفه‌ای به عملیات دقیق ورود گردشگر را ندارند، خود می‌تواند موجب نگرش نامطلوب دفاتر وارد کننده گردشگر  شود

زاهدی افزود: مساله دیگر این است که سازمان جهانی جهانگردی، وظایفی چهارگانه برای دولت‌ها در زمینه توسعه گردشگری مطرح کرده که این وظایف شامل تدوین برنامه‌های توسعه گردشگری و اجرای آن، ایجاد پایگاه داده در حوزه گردشگری، آموزش و سرانجام بازاریابی گردشگری است، بنابراین بازاریابی گردشگری وظیفه سازمان میراث فرهنگی است.

این استاد دانشگاه به چمدان گفت: بی شک هموطنان ما در خارج از کشور علاقه‌مند خواهند بود که سفیران گردشگری کشورشان باشند و بی‌چشم داشتی در معرفی ایران نقش آفرینی کنند اما امروز جلب و جذب گردشگر بیشتر در قالب ساز و کارهای رسمیت یافته از جمله مشارکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است که این مشارکت نیاز به برنامه ریزی دقیق و حمایت متولیان گردشگری از دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی دارد.

ورود گردشگر به کشور به صورت متعارف،  وظیفه دفاتر خدمات مسافرتی و جهانگردی است، این دفاتر با اشراف نسبت به قوانین و مقررات و ساز و کارهای جاری در صنعت گردشگری در این مسیر گام بر می‌دارند

او با بیان اینکه حمایت مادی و معنوی از دفاتر شرکت کننده در نمایشگاه‌های بین‌المللی ضرورت دارد به چمدان گفت: وظیفه بازاریابی برعهده دفاتر نیست بلکه بر دوش سازمان متولی گردشگری است بنابراین این سازمان باید دفاتر را حمایت کند. برای نمونه باید آموزش لازم برای شرکت در این نمایشگاه‌ها را به دفاتر بدهد. شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی راه و رسم ویژه‌ای دارد و بارها شاهد بودیم که به دلیل نبود آموزش در این زمینه دفاتر شرکت کننده در نمایشگاه‌های بین‌المللی نتیجه چندانی نگرفته‌اند.

زاهدی اظهار کرد: برای نمونه شاهد بودیم که در این گونه رویدادها دفاتر شرکت کننده به جای برنامه‌ریزی برای ملاقات با شرکت‌های تورگردان خروجی در بازار هدف، تمرکز خود را بر روی بازدیدکنندگان عمومی این نمایشگاه‌ها قرار داده‌اند و نتیجه خوبی نگرفته‌اند، به همین خاطر انتظار می‌رود استراتژی عملیاتی حمایت مادی و فنی از دفاتر وارد کننده گردشگری یا علاقه‌مند ورود به این حوزه افزایش پیدا کند.

این مولف کتب گردشگری تاکید کرد: بنابراین به جای تکیه بر هموطنانی که از اصول بازاریابی سفر و ساز و کارهای انجام سفر اطلاع چندانی ندارد و توقع از آنها برای ایفا نقش بازاریاب بسته‌های سفر ورودی به ایران، بهتر است به جنبه‌های عملیانی در حوزه بازاریابی سفر فکر کنیم.

بیش از آنکه تقاضا ایجاد کننده محدودیت برای توسعه گردشگری ورودی باشد، مشکلات ما در مورد عرضه محصولات خدمات گردشگری ایجاد محدودیت می‌کند

زاهدی اظهار کرد: همچنین باید بدانیم که در حال حاضر بیش از آنکه تقاضا ایجاد کننده محدودیت برای توسعه گردشگری ورودی باشد، مشکلات ما در مورد عرضه محصولات خدمات گردشگری ایجاد محدودیت می‌کند که شایسته است به این موارد در قالب برنامه ملی توسعه گردشگری توجه کنیم.