شرق در یادداشتی به قلم محمدعلی ابطحی نوشت: مدتی است که آیت‌الله علم‌الهدی ‌امام‌ جمعه محترم مشهد باب بحثی را باز کرده‌اند که آیا شهر مشهد، شهری گردشگری است یا زیارتی.

هیچ‌کس نمی‌تواند در این شک کند که محور شهر مشهد مرقد ملائک پاسبان علی ابن موسی‌الرضا است. اطراف این مرقد که شهر مشهد است، هرچه دارای امکانات مختلف سیاحتی و گردشگری و خرید باشد، باعث تقویت محوریت حرم مطهر است.

نکته مهم دیگر این است که مشهد ‌یکی از چند شهر بزرگ ایران است که شهروندان زیادی دارد و توجه به آنان و رفاه و رشد توسعه در این شهر مثل دیگر شهرها یک امر ضروری و لازم است. وجود بابرکت امام رضا که نباید به معنای آسیب‌دیدن شهروندان و مجاوران امام رضا باشد.

مشهدی‌ها به دلیل اینکه متولد شهر امام رضا هستند و در این شهر به دنیا آمده‌اند و خوشحال هستند که مشهدی هستند، باید از لحاظ توسعه و امکانات شهری مورد توجه بیشتر قرار گیرند. مردم مشهد باید مثل شهرهای بزرگ دیگر از زندگی و رفاه متناسب با شهرهای دیگر بهره ببرند.

منطق اینکه چون مرقد مطهر امام رضا علیه‌السلام در اینجا است و به‌این‌دلیل مسئولان شهری به توسعه شهر نباید بپردازند، منطقی ضد زائر و غیرموجه و عامل آسیب‌دیدن بخش زیارتی شهر هم می‌شود. توسعه، گردشگری و تأمین زیرساخت‌های اقتصادی، در نظام جمهوری اسلامی برای همه شهرها و از جمله مشهد، ضروری است و منافاتی با شأن هم‌جواری با امام رضا علیه‌السلام ندارد.

البته هنجارشکنی در همه جای ایران بد است. معالجه هنجارشکنی راهکار خودش را دارد و با دوگانه سیاحتی – زیارتی کردن مشهد این مشکل حل نمی‌شود. هنجارشکنان مشهدی که گه‌گاه مورد انتقاد آیت‌الله علم‌الهدی قرار می‌گیرند، عمدتا سن اجتماعی‌شان به اندازه سن امامت جمعه ایشان است که هر هفته خطبه خوانده‌اند و بیشترین رسانه را داشته‌اند؛ اما به دلیل همین نظرات ایشان، اثر فراوان نداشته است.
آیت‌الله با این‌همه امکانات تبلیغی باید پاسخ‌گوی این هنجارشکنی‌های مشهدی‌ها باشد؛ نه مدعی.

  علم‌الهدی: مشهد گردشگر ندارد ؛ زائر دارد | گردشگر خواندن زائران تعبیر ضدامام است | فکر کرده‌اند مشهد بهترین جا برای مرکز عیاشی است
  ادامه درگیری‌ها بر سر «گردشگر» و «زائر» در مشهد | علم‌الهدی: زائر داریم ؛ نه گردشگر | معاون رئیس‌جمهور: گردشگر مذهبی تک بعدی نیست