چمدان:  مژگان کُردبچه ۵ آذر ماه در بیست و دومین اجلاس مجمع منطقه‌ای راه آهن‌های خاورمیانه (UIC) در هتل عباسی اصفهان افزود: این مذاکرات در دو سال گذشته انجام شده است و اکنون برای راه اندازی قطار بین دو کشور در حال رایزنی برای حل مسائل مقرراتی هستیم.

وی که در این اجلاس در باره اقدام‎های این شرکت برای توسعه زیرساخت‌ها حمل و نقل بین المللی سخن می‌گفت، اضافه کرد: این قطار برای حمل بارهای صادراتی از ایران و بارهای وارداتی از اروپا راه اندازی خواهد شد.

کُردبچه به راه اندازی قطارهای بین المللی گردشگری در کشورمان نیز اشاره کرد و گفت: از چهار سال گذشته تاکنون ۲۷ قطار گردشگری از اروپا و آسیا، گردشگران را به ایران آورده که بیشتر آنها از کشورهای آلمان، ایتالیا، مالزی، روسیه، سنگاپور و استرالیا بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه خط ریلی قزوین – رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر در مسیر شمال -جنوب در غرب دریای خزر نیز آخرین مراحل تکمیلی خود را طی می‌کند، افزود: این طرح بهمن امسال بصورت رسمی افتتاح خواهد شد.

کردبچه ادامه داد: پروژه ریلی اتصال آستارای ایران به آستارای جمهوری آذربایجان نیز فروردین امسال با حضور رئیسان جمهوری دو کشور افتتاح شد و اکنون عملیاتی است.

وی افزود: از طریق این مسیر، بار از روسیه وارد آستارا جمهوری آذربایجان شده و علاوه بر ایران به کشورهای همسایه نیز حمل می‌شود.

معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن اظهار داشت: احداث خط ریلی رشت – آستارا نیز به طول ۱۶۳ کیلومتر از طریق فاینانس خارجی در دستور کار ماست.

وی اتصال شبکه ریلی کشور به افغانستان را از طریق برنامه‌های شرکت راه آهن بیان کرد و گفت: این خط در مسیر خواف تا هرات بطول ۲۰۷ کیلومتر در حال احداث است و عملیات اجرایی آن پیشرفت خوبی داشته است.

کردبچه بدون اشاره به میزان پیشرفت فیزیکی این طرح گفت: ۷۶ کیلومتر این خط ریلی در داخل ایران است که تا مرز افغانستان نیز تکمیل می‌شود.

وی اظهارداشت: کشیدن ۶۲ کیلومتر از این خط در داخل افغانستان نیز جزو تعهد ایران بوده که عملیات زیرسازی آن پایان یافته و روسازی ۶۰ کیلومتر آن نیز اجرا شده است.

به گفته این مقام راه آهن کشورمان، ۶۹ کیلومتر دیگر این خط آهن قرار است توسط دولت افغانستان اجرا شود.

معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن با بیان اینکه شبکه ریلی کشورمان از ۲ نقطه به عراق وصل می شود، گفت: اتصال به شبکه ریلی عراق می تواند خطوط ریلی کشورهای سوریه و اردن را به شبکه ایران متصل کند.

وی افزود: برای برقراری این ارتباط، ‌مسیرهای جداگانه خرمشهر ـ شلمچه ـ بصره و اراک ـ کرمانشاه ـ خسروی در نظر گرفته شده است.

کردبچه با اشاره به سفر رئیس جمهوری عراق به ایران در هفته گذشته گفت: در نشست رئیسان جمهوری دو کشور، دو طرف در باره اتصال راه آهن ایران به عراق در غرب و جنوب کشور مذاکره کردند.

وی تصریح کرد: مقدمات تهیه زیرساخت های اتصال راه آهن شلمچه به بصره مهیاست و می‌تواند انتقال زائران ایرانی به کربلا را آسان کند.

معاون گروه بین الملل شرکت راه آهن، توسعه حمل و نقل ریلی را از اهداف راهبردی و اصلی دولت بیان کرد و گفت: در برنامه پنج ساله ششم توسعه، سهم بار ریلی از کل بار در کشور باید به بیش از ۲٫۵ برابر افزایش یابد.

وی افزود: در همین راستا و برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه ششم، سال آینده سرمایه گذاری چشمگیری برای توسعه صنعت ریلی ایران انجام خواهد شد.

کردبچه با اشاره به اینکه شبکه ریلی کشور به چهار بندرِ امیرآباد، عباس، امام و خرمشهر متصل شده است، گفت: ساخت راه آهن چابهار – زاهدان در دست اقدام است که با اجرای آن، میزان تخلیه و بارگیری کالا از ۲٫۵ به ۸٫۵ میلیون تن در سال می رسد.

وی همچنین برقی کردن خطوط ریلی را از برنامه های راه آهن کشور بیان کرد و افزود: بر اساس چشم انداز ۲۰ ساله نظام، شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران متعهد است ۶ هزار کیلومتر خط ریلی برقی ایجاد کند.

معاون بین الملل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی با بیان اینکه این شرکت برنامه برقی کردن را با استفاده از فاینانس خارجی دنبال می کند، افزود: برقی کردن مسیر دو خطه تهران – مشهد به طول تقریبی یکهزار کیلومتر و مسیر گرمسار – اینچه برون به طول ۴۹۵ کیلومتر از جمله این برنامه هاست.

وی بااشاره به اینکه استفاده از قطارهای سریع السیر با سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت در دستور کار راه آهن قرار دارد، اضافه کرد: در این پیوند ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر از شبکه ریلی کشور در ۶ محور در دست اقدام است.

کردبچه اظهار داشت: احداث خط سریع السیر تهران – قم – اصفهان با بیش از چهار هزار کیلومتر، احداث خط سریع السیر قم – اراک با طول ۱۱۷ کیلومتر و ارتقای محورهای تهران- همدان و تهران – تبریز به خطوط سریع السیر از جمله این طرح‌هاست.

راه آهن ایران حدود ۱۳ هزار کیلومتر خط، ۲۵ هزار واگن باری، یکهزار و ۹۰۰ واگن مسافری و ۵۵۶ دستگاه لکوموتیو دارد.

شرکت راه ‌آهن جمهوری اسلامی ایران سال گذشته موفق به حمل حدود ۴۷ میلیون تُن بار و ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر مسافر شد.

در برنامه پنج ساله ششم توسعه (از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰) افزایش سهم راه‌ آهن در حمل بار از ۱۲‌درصد به ۳۰ درصد و مسافر از ۸ درصد به ۲۰ درصد پیش بینی شده است.