چمدان : سالواتور موندی به معنی «منجی جهان» تابلویی که تا سال ۲۰۰۵ تصور می‌شد نسخه کپی باشد در این سال دوباره کشف و سرانجام در سال ۲۰۱۱ تایید شد که این اثر منسوب به لئوناردو است.

این تابلوی کوچک رنگ روغن روی بوم که در ابعاد ۶۶ در ۴۵ سانتیمتر است در مدت فقط ۱۸ دقیقه و ۴۷ ثانیه از قیمت پایه ۷۵میلیون دلار با قیمت نهایی ۴۵۰میلیون و ۳۱۲هزار و ۵۰۰ دلار در حراجی کریستیز فروش رفت تا رکورد بالاترین قیمتی را که تاکنون برای یک تابلوی نقاشی پرداخت شده است از آن کند.

سالواتور موندی یا منجی جهان رکورد بالاترین قیمتی که تاکنون برای یک تابلوی نقاشی پرداخت شده است را از آن خود کرد

 

از ۲۰ تابلوی نقاشی داوینچی، سالواتور موندی تنها تابلو از این نابغه عصر نوزایی است که در اختیار مجموعه‌دار خصوصی قرار دارد.

در تابلوی منجی جهان، لئوناردو مسیح را به شکلی نقاشی کرده است که یک دستش را در حالت تبرک‌کردن بالا آورده و با دست دیگر، گوی بلورینی گرفته است.

گفته می‌شود که حدود سال ۱۵۰۰، در طول جنگ دوم ایتالیا کمی بعد از آنکه لویی دوازدهم پادشاه فرانسه، دوک‌نشین میلان را فتح کرد و کنترل جنوا را در دست گرفت، لئوناردو داوینچی منجی جهان را برای او کشید. در این دوره، خود لئوناردو از میلان به فلورانس نقل‌مکان کرده بود.

از ۲۰ تابلوی نقاشی داوینچی، سالواتور موندی تنها تابلو از این نابغه عصر نوزایی است که در اختیار مجموعه‌دار خصوصی قرار دارد

 

این تابلو احتمالاً در سال ۱۶۲۵ همراه با هنریه‌تا ماریا وقتی با شاه چارلز اول انگستان ازدواج می‌کند به انگلیس می‌رود و در اتاق شخصی او در کاخ ملکه در گرین‌وویچ نگهداری می‌شود.

چارلز اول در ۱۶۴۹ با خاتمه جنگ داخلی انگلیس اعدام شد و این نقاشی در اموال مجموعه سلطنتی به قیمت ۳۰ پوند ارزش‌گذاری شد تا اینکه در ۱۶۵۱ در ازای بدهی به فردی به‌نام جان استون فروخته شد اما پس از «بازگردانی پادشاهی انگلستان» در ۱۶۶۰ به شاه چارلز دوم بازگردانده شد.

سالواتور موندی تابلویی است که تا سال ۲۰۰۵ تصور می‌شد نسخه کپی باشد دوباره کشف و سرانجام در سال ۲۰۱۱ تایید شد که این اثر منسوب به لئوناردو است

 

این تابلو در مدت یک قرن بعد از آن بازهم دست‌به‌دست شد تا اینکه در ۱۷۶۳ به شاه جرج سوم فروخته شد و بعد از آن ناپدید شد تا اینکه در سال ۱۹۰۰ یک مجموعه‌دار انگلیسی به‌نام بارونت اول سِر فرانسیس کوک این تابلو را برای مجموعه شخصی‌اش خرید و از آنجاکه در اثر مرمت‌هایی که در طول این سال‌ها روی آن انجام شده بود به اثر کپی بیشتر شبیه شده بود، به یکی از شاگردان لئوناردو به‌نام برناردینو لویینی نسبت داده شد.

سمت چپ: قبل از مرمت | سمت راست: بعد از مرمت

 

سال ۱۹۵۸ بارونت چهارم سِر فرانسیس کوک، نوه بزرگ بارونت اول فرانسیس کوک، این تابلو را به‌عنوان اثری از جووانی آنتونیو بولترافیو، شاگرد لئوناردو، به قیمت ۴۵ پوند فروخت. سالواتور موندی تا سال ۲۰۰۵ به بولترافیو منسوب بود. در این سال، کارشناسان به این نتیجه رسیدند که این نقاشی کار خود لئوناردو است. سرانجام در سال ۲۰۱۱ نیکولاس پنی، مدیر نشنال گالری، این تابلو را به اتفاق آراء منسوب به داوینچی اعلام کرد.