چمدان : امید شیوا صبح امروز در نشست رسانه ای کهبا هدف اعلام برنامه‌‌های این موزه در ماه‌های آینده برگزار شد، اعلام کرد: روز پنجشنبه ۱۵ شهریور ماه برای نخستین بار نمایشگاه آبگینه را خواهیم داشت و از ۱۸ برند داخلی تولید ابگینه در ایران دعوت می‌کنیم تا آثار خودشان را در این مرکز به نمایش بگذارند.  سعی کردیم برای این نمایشگاه از طراحان مشهور نمایشگاهی استفاده کنیم. چنانکه محمدرضا موحدی طراح و مشاور موزه لور در ابوظبی در این راستا با ما همکاری داشت.

او با اشاره به آنکه «هانس هولاین» معمار برجسته اتریشی و برنده جایزه پریتزکر در سال ۱۹۸۵ است و طراحی ویترین‌های موزه آبگینه و سفالینه را برعهده داشت، اظهار کرد: از نظر دکوراسیون و ویترین‌ها این موزه ازجمله زیباترین موز‌ه‌های کشور است چنانکه تاکنون چندین طراح از کشورهای مختلف برای الهام گرفتن از ویترین‌های این موزه به ایران سفر کرده‌اند.

مدیر موزه آبگینه از برگزاری همایش ملی با عنوان «چهره آبگینه ایران در تاریخ ایران» در دی ماه خبرداد و گفت: همچنین بزرگداشت «هانس هولاین» را با کمک مستنداتی که از این مرد بزرگ در آرشیو غنی ما وجود دارد به همراه نمایشگاه عکس برگزار خواهیم کرد.

او با اشاره به این که در تلاش است تا با سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهایی که اقتصاد هنرشان را بر مبنای هنر شیشه‌گری ارتقا بخشیده‌اند، ارتباط برقرار کند، افزود: این ارتباط باید منجر به تبادل اطلاعات در خصوص اخبار اقتصاد هنر باشد. از این رو از ماه آینده از سفرا و رایزنان فرهنگی چین، ایتالیا، فرانسه، اتریش و ژاپن دعوت کردیم که در این موزه حضور یابند.

این استاد دانشگاه با بیان این که در تلاش است تا با موزه‌های بزرگ شیشه در دنیا ارتباط بگیرد، گفت: شیشه‌ها و آبگینه‌های ایرانی در طول تاریخ چه پیش از اسلام و پس از آن در موزه‌های مطرح مانند بیرتیش میوزیوم، ویکتوریا و آلبرت در انگلستان، آرمیتاژ در سن پطرزبورگ حضور داشتند،در موزه هنر چین هم قسمت اعظمی از آثار هنر شیشه ایران قرار دارد، همچنین موزه میهو در ژاپن که آثار شیشه‌ای پیش از اسلام بویژه آثار هخامنشی در آن قرار دارد و تا کنون فرصتی برای تعامل با آنها پیش نیامده است، البته امیدواریم در سال ۲۰۱۹ تعامل گسترده‌ای با این موزه ها داشته باشیم.

او افزود:همچنین تصمیم داریم از چند استادکار شیشه از چین ، ژاپن یا کره دعوت کنیم تا کارگاه‌های آموزشی ویژه‌ای را برگزار کنند.

قباد شیوا مدیر موزه آبگینه

او در پاسخ به پرسشی مبنی بر چگونگی برقراری تعاملات در شرایط تحریم‌ها گفت:‌ تا زمانی که مشکلات تحریم وجود داشته باشد ناچار هستیم به تبادل دانش و پژوهش اکتفا کنیم چراکه برای برگزاری دوسویه نمایشگاه از آثار موزه نیازمند تامین بیمه هستیم که با توجه به تحریم‌ها این امکان وجود ندارد.

وی با اعلام این مطلب که موزه آبگینه ۲۰۶۳ شی دارد ، افزود: اشیا این موزه شامل ۹۰۰ قطعه شیشه و آبگینه، ۶۸۰ قطعه سفال،۲۴۲ قطعه بلور است و ۲۴۲ قطعه دیگر هبه‌ها و هدایایی هستند که شخصیت‌ها آن را به موزه هدیه داده‌اند. همچنین حدود ۷۳۰ قطعه از ۲۰۶۳ شی در ویترین‌ها در معرض نمایش است.

شیوا با اشاره به اینکه تاکنون یک سوم موزه به بازدیدکنندگان اختصاص داده شده است، گفت: در همه جای دنیا عرف بر آن است که دو سوم موزه‌ها به کارهای آموزشی و پژوهشی اختصاص داده می‌شود. ما نیز سعی‌مان بر آن است تا در دور جدید با دانشگاه‌ها تعاملات بیشتری داشته باشیم چنانکه در حال حاضر با دانشگاه‌های تبریز، تهران، فرهنگستان هنر و… در حوزه پژوهش و آموزش به توافق رسیده‌ایم.

او در ادامه درپاسخ به پرسش خبرنگار چمدان در خصوص بازسازی و مرمت موزه توضیح داد: طی سال‌های گذشته هیچ بازسازی زیربنایی در موزه آبگینه ( دفتر کار قوام‌السلطنه) انجام نشده است. نخستین پروژه مرمت و بازسازی امسال در حوزه سیستم سخت افزاری صورت خواهد گرفت.مهمترین بحث خود بنا هست که با وجود گذشت یک قرن باید مرمت شود.

او تشریح کرد:بنیاد فارابی قول مساعد داده که از حامیان مرمت خود مانند شهرداری برای کمک به ما یاری بگیرد. سازمان میراث فرهنگی هم بودجه‌ای را از طریق میراث فرهنگی استان تهران به این امر اختصاص داده است. البته طبق برآوردها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان برای نخستین فاز بازسازی بودجه  نیاز است و ناچار خواهیم بود ۳۰ تا۴۰ روز موزه را تعطیل کنیم که باید به گونه‌ای باشد که در ایام پیک حضور گردشگران نباشد.

شیو اظهار کرد:اما فاز بعدی مرمت به سال آینده موکول خواهد شد تا بتوانیم معماری و اصول بنیادی ساختمان را تقویت کنیم. بنیاد فارابی می‌تواند در این راستا به ما کمک کند و از حامیان مالی خود ما را بهره‌مند سازد . به همین منظور جلسه‌ای در این هفته برگزار خواهد شد.

پیش از این بحثی که در دوره بقایی و سلطانی‌فر مطرح شد که بنیاد فارابی جزو ساختمان موزه آبگینه است و باید به آن بازگردانده شود، اما مخالفان اعلام می‌کردند، بنیاد فارابی خود یک خاطره جمعی و میراث فرهنگی است و نباید از این مکان انتقال یابد، شیوا درباره این موضوع هم به خبرنگار چمدان توضیح داد: پیش از انقلاب هم بنیاد هنری نوبهار در این قسمت شکل گرفته بود و عملاً فعالیت موزه‌ای انجام نمی‌شد. پس از انقلاب هم بنیاد فارابی در این مکان شکل گرفت. هم اکنون ما از مشاوره هنری یکدیگر بهره می‌بریم و دو مجموعه فرهنگی- هنری تعامل خوبی با یکدیگر دارند.

به گفته شیوا، قرار است به زودی مستندی در حوزه شیشه و آبگینه با همکاری بنیاد سینمایی فارابی توسط یکی از مستندسازان مشهور ایران ساخته شود که جنبه‌های بین‌المللی نیز داشته باشد.

شیوا همچنین از تنظیم سند چشم‌انداز موزه آبگینه تا سال ۱۴۰۰ خبر داد و در پاسخ به این پرسش که چرا تنها ۷۳۰ شی در این موزه قابلیت نمایش دارد، تشریح کرد: توسعه فیزیکی موزه ،طراحی کتابخانه دیجیتال و برگزاری کلاس‌های آموزشی ازجمله برنامه ما در آینده خواهد بود. یک ویژگی مهم موزه این است که طراحی ویترین‌ها بر اساس اشیا موزه باشد و طراح موزه آبگینه به شدت به این موضوع توجه داشته است و ما نمی‌توانیم در هر ویترینی هر شی را قرار دهیم زیرا ویترین‌ها به گونه‌ای طراحی شده که مختص شی خاصی باشد.

 

او افزود: ما گنجینه‌ای از زیورآلات شیشه‌ای زنان قاجار و لوازم آرایش شیشه‌ای زنان قاجار را داریم یا مجموعه‌ای از عطردان‌های بی‌نظیر را داریم. برخی اشیا ما یونیک هستند مانند سفال گیلگمش، همچنین میزی که تنها نمونه‌ای از آن در موزه ویکتوریا و آلبرت است.

شیوا اعلام کرد که قرار است هر شش ماه یکبار تم موزه را تغییر دهد و تالار حوضخانه نیز به نمایش اشیای لاکچری و ویژه اختصاص یابد. کارگاه‌های آموزشی ساخت شیشه برای کودکان کار هم در این موزه برگزار شود.

مدیر موزه آبگینه همچنین اعلام کرد: این موزه پس از موزه ملی بیشترین بازدیدکننده را دارد. روزانه ۱۵۰ بازدیدکننده داخلی و خارجی دارد و اگر بازدیدکنندگان نوروزی را درنظر نگیریم سالانه ۳۰ هزار نفر از این موزه بازدید می‌کنند.