چمدان : جبرئیل نوکنده مدیر موزه ملی ایران در نشست خبری موزه لوور در تهران که در موزه ملی برگزار شد، گفت:

  • از سال ۲۰۰۱ برای معرفی فرهنگ، هنر و تمدن کهن ایران به سایر کشورها، موزه ملی بیش از ۳۰ نمایشگاه در اروپا، آسیا و آمریکا برگزار کرد.
  • از سال ۱۳۹۴ تاکنون سه نمایشگاه خارجی در موزه ملی ایران برگزار شده است و نمایشگاه موزه لوور چهارمین نمایشگاه خارجی موزه ملی است.
  • این نمایشگاه ۵۶ اثر از فرهنگ‌های باستانی، رم، یونان، بین‌النهرین، هنر کلاسیک اروپا و… به نمایش در می‌آید.
  • دو اثر این نمایشگاه نیز از آثار ایرانی است که شامل تبر مفرغی از محوطه جهانی چغازنبیل و اثر دیگر بیرقی از منطقه لرستان است. تبر مفرغی چغازنبیل حاصل کاوش‌های علمی باستان‌شناس فرانسوی رومن گریشمن از محوطه چغازنبیل است و بیرق لرستان نیز جزو اولین مجموعه آثار ایرانی است که از طریق خرید یک مجموعه خصوصی وارد موزه لوور شده است.
  • در کنار این نمایشگاه ۱۸ تابلو از عباس کیارستمی از لوور با عنوان نمایشگاه “به من نگاه کن” نیز به انتخاب عکاس این مجموعه به نمایش در آمده است.
  • برنامه این بود که در این نمایشگاه بیشتر آثار سایر فرهنگ‌ها را برای نمایش به موزه ملی ایران بیاوریم به همین خاطر نیز تنها دو اثر از ایران در این نمایشگاه وجود دارد اما حتما این مسئله در برگزاری نمایشگاه‌های دیگر از آثار لوور در ایران لحاظ می‌شود.
  • به‌زودی سیستم صوتی نمایشگاه نصب می‌شود تا در کنار کاتالوگ و بروشور بتواند اطلاعات مناسبی در اختیار بازدیدکنندگان قرار دهد. ورودی نمایشگاه نیز برای همه بازدید‌کنندگان اعم از ایرانی و خارجی ۵ هزار تومان است.

ژان‌لوک ماتینس رئیس موزه لوور نیز با اشاره به ساختمان موزه ملی ایران گفت:

  • اکنون در یک ساختمانی هستیم که سمبل ارتباطات فرهنگی ایران و فرانسه است زیرا این ساختمان به‌دست معمار فرانسوی آندره گدار ساخته شده است.
  • تمدن و تاریخ گذشته و مدرن ایران تأثیر شگرفی بر اروپا گذاشته است، آثار بسیار زیادی از زمان کوروش و داریوش برما تأثیر گذار بوده‌است.
  • در قرن ۱۹ پیمان‌هایی میان دو کشور منعقد شد که نتیجه آن‌ها انجام کاوش‌های باستان‌شناسی بود. ایران در سال ۱۸۸۴ این امکان را به ما داد که در ایران کاوش‌های باستان‌شناسی برای موزه لوور انجام دهیم. این رویداد تاریخی در اواخر قرن ۲۰ با توافق‌هایی که بین دو کشور صورت گرفت بِروز شد، همکاری‌ای که به برگزار نمایشگاهی درباره هنر صفوی در سال ۲۰۰۷ منجر شد، همچنین شاهد کاوش‌های باستان‌شناسان فرانسوی در نیشابور در سال ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ بود.
  • نمایشگاهی که امروز شاهد آن هستید نتیجه سفر حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به پاریس و توافق‌های آن سفر انجام شد. این اولین نمایشگاه لوور در تهران است و قصد داشتیم تنوع آثار موجود در لوور را به نمایش بگذاریم. قرار شد ارتباطات فرهنگی بسط داده شود. انتخاب‌ها به‌نحوی بود که تمام تکنیک‌ها اعم از نقاشی، مجسمه‌ها و سایر آثار به نمایش گذاشته شود.
  • این نمایشگاه ویژگی خاصی دارد و آن این است که آمیزه‌ای از باستان‌شناسی و هنر معاصر است. در نمایشگاه لوور در تهران، آثار مصر باستان، رم، منطقه بین‌النهرین، آثار سلطنتی فرانسه و… به نمایش گذاشته شده است در واقع خطی پیش گرفته شد که در آن توضیحاتی درباره این آثار ارائه می‌شود. لوور یک قصر پادشاهی است. اهمیت ناپلئون بناپارت اول و سوم در اینجا دیده می‌شود. در نمایشگاه لوور شاهد یک گشایش به سمت هنر معاصر هستیم. این نمایشگاه یک همکاری فرهنگی میان ایران و فرانسه است، در راستای همکاری‌های دوطرفه یک هفته بعد از نوروز در ۲۸ مارس یک نمایشگاه در فرانسه به نام “امپراتوری گل‌های سرخ” در فرانسه خواهیم داشت. نمایشگاهی به آثار دوره قاجار از موزه کاخ گلستان و موزه ملی اختصاص خواهد داشت.

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول فرهنگی‌‌تاریخی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در این نشست افزود:

  • فرانسه تنها کشوری است که از دریچه فرهنگ وارد ایران شد در حالیکه ایران برای بسیاری از کشورها جاذبه‌های نفتی و اقتصادی داشت.
  • این نمایشگاه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و نشان‌دهنده تأثیرگذاری موزه در جامعه امروز است، همکاری موزه لوور و موزه ملی ایران کمک کرد تا برای اولین‌بار در طول تاریخ یک هم‌نشینی فرهنگی و تمدنی شکل بگیرد و برای اولین‌بار است که هم‌زمان ایران میزبان چنین شخصیت‌های فرهنگی و تاریخی است. این ملاقات را موزه لوور فراهم کرد.

ما به صورت مشترک بر روی آثار دمورگان و  سیلک  کار خواهیم کرد، یوسف حسن زاده باستان‌شناس ما نیز برای کار بر روی آثار زیویه در فرانسه به این کشور سفر خواهد کرد. بر اساس این تفاهم نامه اگر همکاران ما روی موضوع و شی خاصی بخواهند کار کنند ما به صورت مشترک کار و نتایج را به صورت مشترک منتشر می‌کنند.

در ادامه این نشست مارتینز رئیس موزه لوور در پاسخ به سوال یکى از خبرنگاران مبنى بر اینکه بسیارى از باستان شناسان فرانسوى بر خلاف تعهد خود در گذشته آثار ایرانى را از کشور خارج کردند و مادام دیولافوآ در خاطرات خود به این مساله اذعان کرده و عنوان کرده از آنجا که نتوانسته اند سرستون هاى کاخ آپادانا در شوش را به دلیل وزن زیاد از ایران خارج کننند آن را با پتک خراب کرده اند تا به دست انگلیسى ها نیفتد، گفت:

  • در مورد ایران کاوش های باستان شناسی کاملا قانونی بوده و حضور باستان‌شناسان به دعوت طرف ایرانی بود. در اواخر قرن ۱۹ باستان‌شناسان فرانسوی به ایران آمدند و سال‌های بسیار زیادی در ایران به کاوش پرداختند، آثاری از این کاوش‌ها به موزه ملی ایران آمد و آثاری نیز به‌عنوان تشکر به لوور اهدا شد. دولت وقت ایران در آن زمان به‌دلیل حجم بسیار زیاد آثار کشف‌شده از فرانسه قدردانی کرد. ما اکنون نگاهمان براى همکارى‌هاى مشترک رو به آینده است

مارتینس در پاسخ به اینکه ارزیابی او از موزه ملی ایران چیست اظهار کرد:

  • این موزه بسیار بزرگ است و همه استاندارها در اینجا رعایت می‌شود، شرایط نگهداری، معماری و نحوه به نمایش گذاشتن آثار در این موزه کاملا رعایت می‌شود. این شانس بسیار بزرگی برای لوور بود که آثار خود را در موزه ملی ایران به نمایش بگذارد تا شاهد استقبال مراجعه‌کنندگان به این نمایشگاه باشد.

مدیر موزه لوور در پاسخ به سوال خبرنگار تلویزیون عراق در شعبه دوم موزه لوور در ابوظبی گفته می‌شود تعدادی از آثاری که به‌دست داعش از سوریه و عراق دزدیده شده بود توسط لوور خریداری شده  توضیح داد:

  • این مسئله از اساس شایعه است، می‌توانید به موزه ابوظبی مراجعه کنید، این آثار از بازارهای هنری خریداری شده‌اند و اینکه از داعش خریداری شده باشند کذب محض است.

جبرئیل نوکنده درباره تقویم کاری بین‌المللی سال آینده موزه ملی ایران گفت:

  • خرداد ۹۷ نمایشگاهی در هلند با نام ”ایران مهد تمدن“ برگزار می‌شود. همچنین مهر ۹۷ نمایشگاهی در بریتیش میوزیم برگزار خواهد شد که هم موزه ملی و هم لوور در آن شرکت می‌کنند. مذاکراتی نیز با موزه آلمان صورت گرفته و سال آینده در موزه ملی شاهد برگزاری نمایشگاهی از آثار موزه آلمان خواهیم بود.

مارتینس نیزافزود:

  • لوور سالانه ۲ هزار اثر برای نمایش در سایر کشورها امانت می‌دهد، ما برای نمایش آثار لوور در خارج از فرانسه دو منطق داریم، اول اینکه تعداد افراد اتباع یک کشور که سالانه از موزه لوور بازدید می‌کنند مدنظر قرار داده می‌شود. در همین چارچوب در آمریکا، چین نمایشگاه‌هایی به‌صورت مرتب برگزار می‌کنیم، به زودی نیز آثاری از لوور در چین به نمایش درخواهد آمد.
  • معیار دوم نیز بحث مجموعه‌ها و همکاری‌های علمی در حوزه موزه‌ای است، یکی از عملکردهای اساسی ما همکاری با کشورهایی است که اثار موجود در لوور از آن کشورهای آمده‌اند. در همین راستا برنامه‌هایی برای برگزاری نمایشگاه در مصر، تونس، الجزایر و یونان را در دست داریم. در بخش مجموعه‌های اروپای مدرن نیز با کشورهایی مثل هلند و انگلستان برای برگزاری نمایشگاه همکاری می‌کنیم.
  • نمایشگاه امپراتوری گل سرخ، ایران در قرن ۱۹ که از آثار دوره قاجار در لانس فرانسه برگزار خواهد شد نمایشگاه لانس مختص آثار دوران قاجار است، آثاری که از دوره قاجار در اروپا به نمایش درآمده‌اند زیاد نیستند، نمایشگاه قبلی حدود ۲۰ سال پیش بود که بیشتر مختص نقاشی بود، اما در این نمایشگاه آثار نقاشی، عکاسی، سرامیک و اشیای قدیمی نیز به نمایش گذاشته خواهد شد و نمایشگاهی ترکیبی است که اساس آن کاوش‌های تحقیقاتی است که به‌صورت همزمان در ایران و غرب انجام شده است.

نوکنده در پاسخ به خبرنگار چمدان درباره اینکه تفاهم‌نامه سازمان میراث‌فرهنگی و لوور شامل چه جزئیاتی است و  آیا به مباحث آموزشی، چیدمان موزه‌ای و… نیز اشاره شده است یا خیر گفت:

  • تفاهم‌نامه بین لوور و سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری منعقد شده است که تمام مأموریت‌های سازمان در آن آمده است، بخشی از آن به موزه ملی ایران بر می‌گردد. این تفاهم‌نامه شامل همکاری‌های پژوهشی، علمی، گردشگری، صنایع‌دستی و حوزه‌های مختلفی است.  ما به صورت مشترک بر روی آثار دمورگان و  سیلک  کار خواهیم کرد، یوسف حسن زاده باستان‌شناس ما نیز برای کار بر روی آثار زیویه در فرانسه به این کشور سفر خواهد کرد. بر اساس این تفاهم نامه اگر همکاران ما روی موضوع و شی خاصی بخواهند کار کنند ما به صورت مشترک کار و نتایج را به صورت مشترک منتشر می‌کنند.

مارتینس نیز در پاسخ به سئوال خبرنگار چمدان  درباره تفاهم نامه میان  منطق انتخاب آثار نمایشگاه لوور در موزه ملی و تفاهم نامه میان دوکشور  گفت:

  • انتخاب این آثار در پاسخ به تقاضای طرف ایرانی برای کلیت نمایشگاه موزه لوور در تهران بود.
  • بر اساس تفاهم نامه مشترک ما تبادل پرسنل خواهیم داشت و تفاهم نامه مشترک ما  سبب گفت و گو در مورد تاریخچه تبادلات میان موزه ایران و فرانسه خواهد بود و ما آرشیو در مورد آندره گدار را بررسی خواهیم کرد.

او در مورد سوال خبرنگار چمدان در مورد نحوه اداره لوور توضیح داد:

  • موزه لوور دارای بیش از ۲هزار پرسنل است، ما روزانه بین ۲۵ تا ۴۵هزار بازدید کننده داریم و مجموعه لوور مثل یک شهر کوچک مدرن دارای رستوران‌ها و کافه است، بودجه لوور بیش از ۲۰۰میلیون یورو در سال است. حدود ۵۰درصد از این بودجه به‌صورت مستقیم از‌سوی دولت تأمین و بخشی از طریق فروش بلیت تأمین می‌شود. در بخش نگهداری ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر برای نگهداری آثار کار می‌کنند. اداره موزه لوور در بهترین شرایط عملی شده است.