چمدان : یک روز جمعه اگر به خیابان فداییان اسلام شهرری، سه راه ورامین سری بزنید، امامزاده عبدالله را می‌بینید. کنار بنای اصلی بقعه که به احتمال قوی مربوط به قرن یازدهم و از آثار دوره صفوی است، اهل قبور در کنار هم آرمیده‌اند. از سر کوچه که به سمت امامزاده حرکت می‌کنید، آرامگاه‌های خانوادگی با معماری قاجاریه، پهلوی اول و دوم به استقبالتان نشسته‌اند. آسفالت کوچه رنگ پریدگی‌اش را پشت آبی که بر صورتش زده، پنهان کرده است. زنده‌ها با قدم‌های سبز و شاخه گلی مریم یا نرگس می‌آیند برای خواندن نوشته‌های روی قبرها،تا دلشان سبک شود.

مجموعه گورستان امامزاده عبدالله چهارده اردیبهشت ۷۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اوایل بهمن ماه بود که  اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شهرری در طرحی با نام «ساماندهی و هم‌سطح کردن  قبرهای امامزاده عبدالله» کار خود را آغاز  و عنوان کرد با کندن کانالی قصد ایجاد تأسیساتی در این آرامستان تاریخی را دارد.عکس: حسین موسوی/ امروز ۲۸ بهمن ۹۶ امام زاده عبدالله/

 

اوقاف دلیل این کار را یکسان سازی سطوح قبرهایی عنوان کرد که به زعم خودش مردم برای رفت و آمد و شرکت در مراسم‌های خاکسپاری پایشان به آنها گیر می کرد؟!  آنها معتقدند در محدوده‌ای که فعالیت می‌کردند هیچ مقبره‌ای وجود ندارد و هیچ قبری ثبت ملی نشده است. امام زاده عبدالله / بهمن ۹۶ طرح ساماندهی / عکس: حسن حسینی نیکو

 

با انتشار خبرها و عکس ها در رسانه ها و شبکه های مجازی مسئولان میراث فرهنگی شهرستان شهرری شکایت قضائی انجام دادند و دستور توقف از سوی مقامات قضائی صادر شد. /طرح سامان دهی امام زاده عبدالله بهمن ۹۶ / عکس: حسن حسینی نیکو
اما آنچه مشهود است همچنان این بنر بر تارک محوطه امامزاده می درخشد  آن هم در حالی که امروز ۲۸ بهمن و دیروز ۲۷ بهمن ماه تعداد قابل توجهی از اقوام کسانی که در این امامزاده به خاک سپرده شدند نسبت به این عمل اوقاف معترض شدند. برخی از این افراد به خبرنگار چمدان گفته اند که پس از این اعتراضها مجریان طرح با آنها برخورد مناسبی نداشته و حتی امروز نزدیک بود با یکی از معترضین برخورد فیزیکی صورت بگیرد. عکس: حسین موسوی/ امروز ۲۸ بهمن ۹۶ امام زاده عبدالله
عکس: حسن حسینی نیکو/ برخی از اقوام متوفیان می گویند متاسفانه ماشین های خدمات مثل کامیون ها و ماشین های شخصی مهندسین از روی سنگ قبرهای متوفیان عبور می کنند و امام زاده تبدیل شده به پارکینگ خودرو این افراد!  علت درگیری هم که نزدیک بوده پیش بیاد به دلیل جای لاستیک خودرو همین افراد بر روی سنگ قبر بستگان فرد معترض بود!معترضان می گویند اوقافی ها به آنها گفته اند اگر سنگی سالم مانده باشد ، خودمان روی قبر جاگذاری خواهیم کرد.اگر علاقه دارید، سنگ جدید تهیه کنید و به هزینه ما روی مزارها، قرار خواهد گرفت. وقتی آنها اصرار کردند که ما سنگ قبرهای خودمان را می خواهیم عنوان شده که می توانند شکایتی تهیه کنند و به اداره کل اوقاف ارسال کنند. /عکس بالا نشان می دهد سنگ قبر تازه دفن شده را هم کنده اند.

 

معترضان می گویند به نظر نمی رسد اوقاف کار خود را متوقف کند و از میان گفت و گو ها به این نتیجه رسیده اند که قرار است با موافقت میراث بزودی بخش شمالی هم ساماندهی شود ، آن هم ساماندهی کهمشخص نیست فرجام سایر سنگ قبر ها را به کجا می کشاند./ شکستن درختان امامزاده عبدلله پس از برف

 

اقوام متوفیان امامزاده عبدالله همچنین خبر می دهند که حتی یکسری درخت ها قطع شده  و تنه آنها بین راهها و رابط های حیاط سوم و چهارم قرار گرفته است. مجموعه گورستان امامزاده عبدالله چهارده اردیبهشت ۷۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است. در مجموعه این گورستان آرامگاه بزرگان و مشاهیر ایرانی همچون آرامگاه سردار شرفی‌بدر، خاندان مفخم، پورممتاز نخستین سفیر ایران در آمریکا، حسن وحیدی‌دستگردی شاعر، مهدی برکشلی (۱۲۹۱-۱۳۶۶ ش) محقق نامدار در عرصه موسیقی قرار  دارد که در این گورستان آرمیده اند.

 

اکنون ضلع جنوبی امامزاده عبدالله (هنگام ورود سمت چپ)با تمام سنگ قبرهایش کاملاً صاف شده است.آنهایی که امروز و دیروز نسبت به این اقدام اوقاف اعتراض کرده بودند می گویند در بین متوفیان کسانی هستند که قدمت سنگ قبرهیا آنها به ۱۳۱۰ – ۱۳۱۵ هم می رسد و چگونه امکان دارد چنین سنگ قبرهایی واجد ارزش شناخته نشده باشد؟ در ضلع شمالی این آرامستان قبور بزرگانی همچون نیما یوشیج، مقبره عمادالکاتب، یداالله سحابی، تیمورتاش، شیخ خزعل و سه دانشجوی شهید ۱۶ آذر ۱۳۳۲ شهید مهدی شریعت‌رضوی، احمد قندچی و مصطفی بزرگ‌نیا و… با معماری بسیار غنی و ارزشمند آرامگاه‌ها وجود دارد. برخی از این بزرگان مانند یوشیج روزگاری به رسم امانت در این گورستان آرام گرفته‌اند و سپس به دیارشان منتقل شده‌اند/ عکس حسین موسوی

 

چند سال پیش نیز قبرهای ۱۳۱۶ با طرح دوستان علاقه‌مند به زیبایی و بهسازی، با ریختن خاک بر روی سنگ قبرها و بالا آوردن سطح آن‌ها، سنگ فرش شده است، باز هم از روی حس انسان دوستی چند صندلی در اطراف نصب شده، تا خاطر بازماندگان خفتگان در خاک که حالا بدون برخورد با سنگ قبرها و با شمردن سنگ فرشها باید به دیدن عزیزانشان بیایند، مکدر نشود!/ عکس : مریم اطیابی

 

به دیواره کناری نگاه کنید که مانند دیواره‌های شهر با نقاشی بی ربطی مزین شده است. باید از این اینجا عکسی گرفت و پس از چاپ زیر آن نوشت : اینجا کجا است الف) پارک ب)حیاط مدرسه ج) زمین ورزشی.  حتی اگر مردگان امامزاده عبدالله هم زنده شوند، احتمالاً نمی توانند حدس بزنند این‌جا همان جایی است که روزگاری در آن به خاک سپرده شده‌اند!/عکس: مریم اطیابی
احمد محیط طباطبایی رییس ایکوم و مشاور پژوهشگاه میراث فرهنگی پیش تر در این باره گفته بود:«یکی از ویژگی‌های قبرستان شیعی و ایرانی این است که شما با گذر از میان قبرها رفتار، طبقه اقتصادی – فرهنگی و نوع افکار را می‌توانید تشخیص دهید. یکسان بودن قبر اصلاً از مختصات زندگی ما نیست، رفتاری است که وهابیان با قبرهایشان می‌کنند! حتی قبرستان مسیحیان هم متنوع است.»  / عکس : مریم اطیابی
او افزوده بود:«شاید یک زمانی مانند جنگ یا زلزله به یک باره تعدادی یکجا دفن شوند و همه سنگ قبرها یکسان شود مانند ۲۰۰ قبر لهستانی در گورستان مسیحیان تهران که براثر تیفوس مرده‌اند، که این خود باز یک دوره تاریخی را نشان می‌دهد، اما در هیچ جای ایران شما نمی‌توانید یکسان‌سازی قبرها را ببینید. امروزه با این گونه طرح‌ها کاری کرده‌اند که هویت را از گورستان‌ها گرفته‌اند.هویت یک قبرستان قدیمی، شیعی، ایرانی و در این مورد آخر تهرانی.» /ضلع جنوبی امامزاده جایی که اکنون به بهانه ساماندهی صاف شده است عکس:مریم اطیابی