چمدان: زیرگذر شوش از زمانی که تنها به عنوان یک طرح برای ورودی شهر شوش مطرح شد پر حاشیه بود چه برسد به حالا که به مرحله اجرا رسیده‌ است.

انجام پروژه‌های عمرانی در مناطقی که از نظر باستان‌شناسی و تاریخی اهمیت دارند همواره با مسائل و مشکلاتی روبرو بوده که حل نشدن آن تا کنون در کشوری مانند ایران که یکی از ویژگی‌ها و مزیت‌های آن داشتن آثار تاریخی و باستانی‌ است، نشان از کم کاری سیاستگذاران دارد.

 

  صحبت‌های معاون رئیس جمهور با مردم شوش | احداث زیرگذر منجر به افزایش تصادفات می‌شود | جای جای شوش آثار تاریخی است که کاوش نشده است

مسولان شهرداری شوش هفتم دی ماه شبانه به جان عرصه باستانی شهر شوش افتادند و طرح احداث زیرگذر را کلید زدند چرا که معتقد بودند پس از صرف هزینه و مدت زمان طولانی سازمان میراث فرهنگی پاسخی به استعلام آنها نداده‌ است.

سازمان میراث فرهنگی هم شبانه جلوی ادامه کار را گرفت و هرگونه تصمیم‌گیری را به پایان بررسی‌های باستان‌شناسی موکول کرد.

مسولان شهری بعد از این فعل و انفعالات روی اعتراض مردم نسبت به توقف این پروژه عمرانی حساب باز کردند.

یکی از شهروندان شوش در این مورد به خبرنگار چمدان می‌گوید: حرف مردم در واقع این است که در این منطقه تصادف بسیار رخ می‌دهد که باید جلو آن گرفته شود. من معتقدم که برای حل این مساله نباید زیرگذر زد، زیرگذر باعث می‌شود درهنگام ورود به شهر، گردشگران چیزی از شوش نبینند و از این شهر عبور کنند.

شهروند دیگری نیز با اشاره به اینکه تعداد کسانی که به توقف پروژه زیرگذر اعتراض کردند بسیار کم بودند توضیح می‌دهد: پیش از این در ورودی شهر یک پل قرار داشت که حداقل سبب می‌شد گردشگران شهر را از نمای بالا ببینند و با دیدن آثار تاریخی تمایل به ماندن در شوش داشته‌ باشند. البته برای مردم زیرگذر، روگذر پل، میدان و… فرقی نمی‌کند مردم می‌خواهند جاده امن شود و از بلاتکلیفی در بیاید.

با همه این اظهارات مردم شوش همواره تاکید می‌کنند که با تخریب آثار تاریخی موافق نیستند اگر چه کسی برای آنها توضیح نداده که کدام نوع از پروژه‌های عمرانی آسیب بیشتری به آثار تاریخی وارد می‌کند.

آثار تاریخی شوش در فهرست میراث جهانی ثبت شده که همین امر اهمیت این شهر را به عنوان محلی برای حفظ هویت تاریخی یک ملت نشان می‌دهد اما نکته‌ای که از آن غفلت شده تلاش برای رونق گردشگری و منتفع شدن مردم شوش از گردشگری و میراث فرهنگی است. در حالی است که شوش زیرساخت‌های گردشگری بسیار فقیری دارد، در این شهر هتلی نیست و ظرفیت دیگر اقامتگاه‌ها در آن بسیار محدود است بنابراین بازدیدکنندگان این شهر اغلب در شهر دزفول اقامت می‌کنند.

از سوی دیگر رودخانه زیبایی از درون این شهر می‌گذرد اما هیچگونه امکاناتی برای استفاده گردشگری از این رودخانه ایجاد نشده‌ است.

دوباره در آستانه نوروز قرار داریم یعنی در زمانی که شوش بیش‌ترین گردشگر را دارد و امید مردم این شهر به کسب درآمد از گردشگر است اما باز هم خیابان ورودی شهر پر از تل‌های خاک است چرا که مسولان میراث فرهنگی هنوز نتوانسته‌اند مسولان شهری را قانع کنند که ساخت زیرگذر چگونه می‌تواند خطر نابودی آثار تاریخی یک شهر باستانی را به دنبال داشته‌ باشد و مسولان شهری نیز نتوانسته‌اند با استفاده از نظر متخصصانی که در سراسر دنیا بر روی پروژه‌های عمرانی در شهرهای تاریخی کار می‌کنند، الگوی مناسب و هماهنگی با مزیت باستانی بودن این شهر برای توسعه آن طراحی کنند.

  واکنش باستان‌شناسان به ادعای نماینده شوش | ۵۴۰ میلیون تومان کجا رفت؟ | امکان مطالعات ژئوفیزیک در زیرگذر شوش نبوده است | میراث فرهنگی به ابهامات پاسخ دهد