چمدان: مازیار یزدانی گفت: مهم‌ترین بحث تأکید بر قطارهای حومه‌ای اولویت اول راه‌آهن است، عمده خودروهایی که وارد تهران می‌شوند فرسوده بوده و آلودگی فراوانی را به‌وجود می‌آورند. برای حل این مشکل پروژه‌هایی در کلان‌شهرها تدوین و پیاده شده است. تهران ـ گرمسار (به‌طول ۱۱۴ کیلومتر)، تهران ـ قزوین و تهران ـ پرند سه پروژه مهم قطار حومه‌ای پایتخت هستند که دو پروژه اول ۸۰ درصد و قطار تهران ـ پرند ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی با بیان این‌که امیدواریم قطار تهران ـ گرمسار و تهران ـ هشتگرد امسال به بهره‌برداری برسد، گفت: برای مرداد ماه سال ۹۸ در صورت تأمین منابع مالی پروژه‌های قطار حومه‌ای به بهره‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: مسیر هشتگرد ـ پیشوا در حال اتمام است که به‌دلیل معارضان ملکی شخصی بهره‌برداری از آن با وقفه روبه‌رو شده است. در حال رایزنی با استانداری البرز برای رفع این مشکل هستیم؛ به‌عنوان مثال در ۱۰۰ کیلومتر، یک کیلومتر معارض داریم که باید آن را برطرف کنیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اعلام این‌که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان برای اتمام قطارهای حومه‌ای کلان‌شهرها نیاز داریم از بهره‌برداری ۳۰۰ کیلومتر قطار حومه‌ای طی سال جاری خبر داد و با اشاره به افتتاح راه‌آهن مراغه ــ ارومیه به‌طول ۱۵۳ کیلومتر گفت: این پروژه طی هفته جاری به بهره‌برداری می‌رسد که جزو کامل‌ترین پروژه‌های کشور است. کیفیت خط، ایستگاه‌ها و… نسبت به سایر پروژه‌ها بهتر است که در آن قطار با سرعت ۱۶۰ کیلومتر سیر خواهد کرد.

پس از سال‌ها انتظار صدای سوت قطار در رشت شنیده می‌شود
پس از سال‌ها انتظار صدای سوت قطار در رشت شنیده می‌شود …

یزدانی همچنین از بهره‌برداری راه‌آهن قزوین ـ رشت در ماه آینده – آذر ماه ۹۷ خبر داد و افزود: نگهداری این پروژه ویژه خواهد بود و ۲۶ آبان ماه به‌صورت آزمایشی با حضور معاون رئیس جمهوری در این مسیر به‌ سمت رشت حرکت می‌کنیم.

معاون فنی و زیربنایی راه‌آهن با اشاره به پروژه دوخطه ریلی بافق ـ مشهد به‌طول ۶۰۰ کیلومتر اظهار کرد: موافقت روس‌ها برای تأمین فاینانس این پروژه کسب شده که حدود ۵۰۰۰ میلیارد برای خط دوم نیاز است. برای برقی‌سازی این مسیر نیز حدود ۲ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.